Sorularla Kur'an Üzerinde Çalışma Eğitimi (50 soru)

  • 13 Cevap
  • 11635 Görüntüleme

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

Çevrimdışı FECR

  • *
  • 4700
  • Selam Hidayete Tabi Olana
    • FECR
Sorularla Kur'an Üzerinde Çalışma Eğitimi (50 soru)
« : 05 Mayıs 2010, 11:58:29 ÖÖ 11 »
Sorularla Kur'an Üzerinde Çalışma Eğitimi (50 soru)

Asra yemin olsun ki insan ziyandadır;ancak iman edenler,doğru ve yararlı iş yapanlar,hakkı ve sabrı tavsiyeleşenler başka(Asr,1-3)’

1. Kuranı doğru anlama ve yorumlamanın kuralları nelerdir,yanlış anlama ve yorumlamanın sebepleri ve örnekleri?

2. Kuran resulullah(s.)ın hangi yöntemleriyle tefsir edilmiştir?

3. Kuran İlimleri denilen disiplinler nelerdir?

4. Kuranın Temel Konuları nelerdir,açılımını yaparmısınız?

5. Tefsir Çeşitleri nelerdir?

6. Kuranın Temel Kavramları nelerdir?

7. Kuranda kimler nelere,niçin yemin etmiştir?

8. Kuranı farklı anlama ve yorumlama sebepleri nelerdir?

9. Surelerin isimleri,nüzul süreçleri ve tarihi,temel ve tali konuları,

10.Kuranda Allahın isimleri,sıfatları,fiilleri,yasaları nelerdir?

11.Kuranda Kuranın isim ve özellikleri nelerdir,nedir-ne değildir?

12.Kuranda hangi şahıs,toplum,olaylardan nasıl ve niçin bahse

ediliyor,helak sebepleri ve çeşitleri?

13.Kuranda Resulullahın(s.)hangi özelliklerinden bahsediliyor,kimdir-kim değildir?

14.Kuranda duanın yeri ve hangi konularda hangi dua örnekleri verilmiştir?

15.Kuran kelimelerinin kök harfleri nelerdir?

16.Kuranda hangi alanlarda artı-eksi ne gibi ahlaki kavramlar ve konular,tespit ve talimatlar verilmiştir?

17.Kuranda zamanla ilgili kavramlar ve bilgiler nelerdir?

18.Kuranda idari/siyasi kavramlar ve konular nelerdir

19.Kuranda emirler-yasaklar listesi?

20.Kuranda psikolojik kavram ve konular nelerdir?

21.Kuranda inançla ilgili kavramlar,konular,değişik inanç grupları(müminler,kafirler,münafıklar,ehl-i kitap) özellikleri ve fiilleri,doğru-yanlış inançlar ve gerekçeleri nelerdir?

22.Kuranda hangi varlıklardan nasıl bahsediliyor?

23.Kuranda bilgiyle ilgili kavram,konu ve bilgiler nelerdir?

24.Kuranda hangi edebi sanatlar kullanılmıştır,deyimler,temsiller,mecaz,kinaye vs.örnekler?

25.Kuranda diğer kitapların özellikleri ve durumları nelerdir?

26.Kuranda insan nelerden,niçin,nasıl yartılmıştır,artı-eksi özellikleri nelerdir?

27.Kuran-Tefsir kavramları listesi?

28.Kuranda sorular-cevaplar listesi?

29.Kuranla ilgili hadisler,mümkünse hadis ve sünnet örneklerinin ayetlerle irtibatı?

30.Kuranın sahabe hayatında sözel ve pratik yeri?

31.Kuranda İslam ve diğer dinler?

32.Kurana dair yerli-yabancı ilim,fikir,sanat,idare..adamlarından özlü tespitler?

33.Kuranda kim(ler),ne(ler) demiş?34.Kuranda hukuki kavram ve konular?

35.Kuranda yer isimleri?

36.Kurana eski-yeni hangi gerekçelerle itiraz edilmiştir,hangi ayetlere ve konulara niçin ve nasıl itirazlar yapılmış ve ne cevaplar verilmiştir?

37.Kurana dair hangi alanlarda çalışmalar yapılmıştır?

38.Kuranda zıt kavramlar ve konular listesi?

39.Kuranda kıyamet adları ve olayları/ba’s,haşr,hesap-kitap olayları/pişmanlık sözleri ve muhal istekler-sevinç sözleri ve halleri/cennet,isimleri,adları,nimetler ve kimlerin gireceği-cehennem,adları,isimleri,azaplar ve kimlerin gireceği?

40.Ayetler arası münasebetler ve örnekler?

41.Kuranda ekonomik kavram,konu ve talimatlar?

42.Kurana göre örnek insan ve toplum,özellikleri ve yaptıkları?

43.Kuranın temel olarak izm’lerle mesaj ve içerik olarak mukayesesi?

44.Kuranda alem ve içindekiler nasıl ve niçin yaratıldı?

45.Kuranda sosyolojik kavram,konu ve tespitler?

46.Kuranda sebep-sonuç ilişkileri ve örnekleri?

47.Kuranda kulluk,çeşitleri,gayesi ve etkileri?

48.Kuranda gaybi varlıklar,özellikleri,fiilleri ve etkileri?

49.Birkaç asırlık modernizm-postmodernizmin söylemleri ve Kuranla tahlili?

50.Kuran ve ben/biz bütün olarak ne kadar uyumluyuz?

 

Ömer Faruk Karataş / Fikribeyan
Selam Hidayete Tabi Olanlara


http://kuranneslifecr.blogspot.com

*

Çevrimdışı imam hüseyin

  • *
  • 601
  • MALAZGİRT
    • http://www.adilmedya.com
Ynt: Sorularla Kur'an Üzerinde Çalışma Eğitimi (50 soru)
« Yanıtla #1 : 05 Mayıs 2010, 12:10:47 ÖS 12 »
Abi cevaplayabilirmiyiz bu soruları ... :)
Heyhat Minez-Zilleh! (Zillete boyun eğmeyiz)
(İmam Hüseyin)

*

Çevrimdışı FECR

  • *
  • 4700
  • Selam Hidayete Tabi Olana
    • FECR
Ynt: Sorularla Kur'an Üzerinde Çalışma Eğitimi (50 soru)
« Yanıtla #2 : 05 Mayıs 2010, 12:23:25 ÖS 12 »
Tabi daha güzel olur
Selam Hidayete Tabi Olanlara


http://kuranneslifecr.blogspot.com

*

Çevrimdışı imam hüseyin

  • *
  • 601
  • MALAZGİRT
    • http://www.adilmedya.com
Ynt: Sorularla Kur'an Üzerinde Çalışma Eğitimi (50 soru)
« Yanıtla #3 : 05 Mayıs 2010, 03:15:54 ÖS 15 »
Tamam abi hepsini maddeler halinde ilk fırsatta cevaplayacam...
Heyhat Minez-Zilleh! (Zillete boyun eğmeyiz)
(İmam Hüseyin)

*

Çevrimdışı vesâir

  • ****
  • 680
  • I'm muslim don't panic
    • vesair
Ynt: Sorularla Kur'an Üzerinde Çalışma Eğitimi (50 soru)
« Yanıtla #4 : 05 Mayıs 2010, 08:55:02 ÖS 20 »
Hocam istediğimiz sorudan başlayabilirmiyiz :)

ALLAH razı olsun hemen arşivime aldım..
salt düşünme açısından bile hayatımıza olumlu katkıları olacak bir çalışma ..
teşekkür ederiz
vesselam ..
"HAK İLE MEŞGUL OLMAZSAN ,BATIL SENİ İŞGAL EDER"

*

Çevrimdışı FECR

  • *
  • 4700
  • Selam Hidayete Tabi Olana
    • FECR
Ynt: Sorularla Kur'an Üzerinde Çalışma Eğitimi (50 soru)
« Yanıtla #5 : 05 Mayıs 2010, 09:04:07 ÖS 21 »
İsteyen istediği soruya cevap verebilir,belki de kollektif güzel bir çalışma çıkabilir inş.
Selam Hidayete Tabi Olanlara


http://kuranneslifecr.blogspot.com

*

Çevrimdışı Maveraî

  • Haymatlos..
  • *
  • 498
  • ﺃَﺳْﻠَﻤْﺖُ ﻟِﺮَﺏِّ اﻟْﻌَﺎﻟَﻤِﻴﻦَ
Ynt: Sorularla Kur'an Üzerinde Çalışma Eğitimi (50 soru)
« Yanıtla #6 : 06 Mayıs 2010, 03:38:55 ÖÖ 03 »
15.Kuran kelimelerinin kök harfleri nelerdir?

Kur'an kelimesinin kökünü Ka-ra-e=okumak/açıklamak diye biliyorum. İkra: Oku, Kâri: Okuyan, Kıraat: Okumak; namazda duyabilicek şekilde, ayrıca Mushaf'tan usûlüne, işaret ve kurallarına göre dosdoğru okuma. Kırta: Okunanın yazıya dökülmesi ki kırtasiye sözcüğü de buradan gelir: okunan, okunanı yazma, sahifelere/yazıya dökme işlemi ve malzemelerini barındıran mekan anlamı itibarıyla.

Yazdıktan sonra, 'Doğru mu biliyorum acaba?' diye gözden geçirme, aynı zamanda geliştirme amaçlı ufak çaplı bir araştırma yapayım diye düşünüp allame googleye(!) başvurunca, çıkan sonuç hayli ilginçti... Mübarek zatlarımız, değişmeyen bir gelenekle meğer bu kavramın kök anlamı için de farklı farklı görüşler ile kaç parçaya bölünmüşler yine...!

Onlardan birinin linkini okumak isteyenler için paylaşıyorum, katkı olması bakımından. Merak edenler başvurabilirler: http://www.enfal.de/kuran9.htm
Aynayım, bakanlar beni değil ancak kendini görür..

*

Çevrimdışı vesâir

  • ****
  • 680
  • I'm muslim don't panic
    • vesair
Ynt: Sorularla Kur'an Üzerinde Çalışma Eğitimi (50 soru)
« Yanıtla #7 : 06 Mayıs 2010, 03:59:59 ÖÖ 03 »
15.Kuran kelimelerinin kök harfleri nelerdir?

Kur'an kelimesinin kökünü Ka-ra-e=okumak/açıklamak diye biliyorum. İkra=oku, kâri=okuyan, kıraat=okumak: namazda duyabilicek kadar kurandan usulüne işaretlerine göre okumak, kırta=okunanın yazıya dökülmesi ki; kırtasiye de ordan gelir: okunan, okunanı yazma, sahifelere/ yazıya dökme malzemelerini barındıran mekan anlamı itibariyle..

bende iki muhteşem kökten geldiğini okumuştum
kare'e ve karene kökünden "toplamak, okumak, bir araya getirmek "anlamında
"HAK İLE MEŞGUL OLMAZSAN ,BATIL SENİ İŞGAL EDER"

*

Çevrimdışı Zeynep

  • Zeynep
  • *
  • 28
  • Hayat İman Ve Cihaddir
Ynt: Sorularla Kur'an Üzerinde Çalışma Eğitimi (50 soru)
« Yanıtla #8 : 06 Mayıs 2010, 04:18:57 ÖÖ 04 »
3_Kur’an’ın vahyi, nüzulü, yazımı, okunması, tertibi, toplanması, çoğaltılması, hattı, kıraati, tefsiri, i’cazı, nasih ve mensuhu, i’rabı, dil, üslup ve belagatı, ayet ve surelerinin birbiriyle ilgisi, müşkilatı, kıssaları, münferit harfleri, muhkem ve müteşabihi hakkındaki disiplinleri

5_Tefsir çeşitleri ikidir;
a- Rivayet tefsiri : Ayet ve hadislerle açıklama yapılan tefsirlerdir
b- Dirayet tefsiri : Ayet, hadis ve akli, felsefi, güncel yorumlarla yapılan tefsirdir

40_Âyetler arası siyak münasebeti
1- Âyet içi siyak münasebeti, 2- Âyetler arası siyak münasebeti, 3- Farklı konular arası siyak münasebeti, 4- Sûre içi siyak münasebeti, 5- Sûreler arası siyak münasebeti, 6- Bütün Kur'ân içi siyak münasebeti olmak üzere altı temel unsur yerini almaktadır.
Sakın incitme bir canı
Yıkarsın arş_ı Rahmanı!!!

*

Çevrimdışı FECR

  • *
  • 4700
  • Selam Hidayete Tabi Olana
    • FECR
Ynt: Sorularla Kur'an Üzerinde Çalışma Eğitimi (50 soru)
« Yanıtla #9 : 06 Mayıs 2010, 12:01:11 ÖS 12 »
5. Tefsir Çeşitleri nelerdir?

Tefsir ve tevil kavramıyla ilgili yıllar önce yapmış olduğum çalışmanın tefsir çeşitleriyle ilgili kısmını burada paylaşayım:
1) Rivayet tefsiri: Buna me'sur veya nakli tefsir de denir. Kur’an’ı açıklamak mübhem noktalarını  açıklığa kavuşturmak için Kur’an, sünnet, sahabe, tabiilerin sözlerine göre tefsir etmektir. Rivayet tefsirinde Rasulullah’ın hadislerine başvurulmuş fakat başvurulurken hadisin derecesini, senedini, araştırmamışlardır. Hatta İsrailiyatın etkisiyle tefsir yapmışalardır. Zayıf hadislerle yapılan tefsirler Kur’anın mesajını gözardı edilmesi sonucunu doğurdu. Bu tefsirde Yahudi ve Hıristiyan kaynaklı bilgilerin kullanılması yani israiliyatın bulunması Kur’anın pratik hayattan uzaklaştırılmasında ve mesajın saptırılmasına büyük etkisi olmuştur. Çünkü bu tefsirler insanın pratiğini ilgilendirmeyen son derece önemsiz ayrıntıları ortaya getirerek bunlarla kafa bulandırıyordu. Mesela: Adem'in cennette meyvesini yediği ağaç hakkında tartışmalar olmuş sanki bu çok gerekliymiş gibi, Nuh'un gemisinde kaç kişinin bulunduğu, geminin hangi ağaçtan yapıldığını ve Ashab-ı kehf'in köpeklerinin sayısı,rengi hep tartışma konusu olarak ortaya konulmuştur. Halbuki müslümanın bunları bilmesiyle ne kazanacağı hiç düşünülmemiştir. Halbuki, Allah ayetinde bize bunlarla uğraşmamız gerektiğini söylüyor.
'' Hakkında bilgin olmadığın şeyin ardına düşme. Muhakkak göz, kalp ve kulak bunladan sorumludur.'' İsra 36
Rivayet tefsirinin önde gelenlerinden olan İbn-i Kesir tefsirinde bile israiliyat haberleri vardır ki İbn-i Kesir,her ne kadar kaçınırsa kaçınsın yine israiliyat rivayetleri olduğunu tefsirinin başında zikretmiştir.
2) Dirayet tefsiri: buna rey ile ma'kul tefsir de denir. Rivayetle sınırlı kalmayıp dil, edebiyat, din, tarih, ve diğer ilimlere dayanılarak yapılan tefsirdir. Bu tür tefsirin yazılması eski yunandan çeviriler yapılmasına İran ve Roma medeniyetlerinin etkisi daha sonra gelenlerin zevklerinin değişmesine neden oldu. Bu tefsirde akıl hüccet olarak ele alınır ve vahyi, akıl açıklar.
Bu iki tefsirden sonra zamanla başka tür tefsir hareketleri de cerayan etmiştir.
3) İşari tefsir: Tarikat ve tasavvuf ehlinin ayetlerin zahirini bunun dışında anlama, tev'il etmek maksadıyla ve işaret yoluyla geldiğini söyledikleri tefsirdir.
4) Mezhebi tefsir: Kişilerin kendi mezheplerini ve ekollerini desteklemek amacıyla Kur’anın tefsir edilmesidir. İslami pratikliği açısından fazlaca önemli olmayan konularda ve bunların şartlarıyla uğraşılan tefsir çeşididir.
5) Kelami tefsir: Hilafetten saltanata geçilişi de tefsir anlayışının değişmesine sebep olan amillerden birisidir. Bu dönemde tefsirle uğraşan kimselerin iyiliği emretmek, kötülükten sakındırmak gibi hayatları için tehlikeli hareketlerle uğraşmaktansa pratiği hiç bir  suretle ilgilendirmeyen konularda uğraşmayı yeğlemişleridir. Bu kimseler artık Kur’an’ın mahluk olup olmadığını, Allahın sıfatlarının hangilerinin zati, hangilerinin subuti olduğu, yedullah kelimesinden neyin  kastedildiği gibi konularda tartışmalar oluşturmuşlardır. Böylece kelami tefsir ortaya çıkmıştır.
6) İlhadi tefsir: Bu tefsir, kişinin heva ve hevesine göre yapmış olduğu tefsirdir. Kişi kendi haraketlerinin doğru olduğu için veya başka bir sebepten dolayı Kur’andaki ayeti kendine göre tefsir eder.
7) İcazi tefsir: Kurandaki edebi üstünlüğü insanlara göstermek için yapılan tefsirlerdir. Bu tefsirler;Batı topluna karşı aşağılık duygusunun bir tezahürü olarak ortaya çıkmıştır.
Selam Hidayete Tabi Olanlara


http://kuranneslifecr.blogspot.com

*

Çevrimdışı imam hüseyin

  • *
  • 601
  • MALAZGİRT
    • http://www.adilmedya.com
Ynt: Sorularla Kur'an Üzerinde Çalışma Eğitimi (50 soru)
« Yanıtla #10 : 06 Mayıs 2010, 02:29:59 ÖS 14 »
2. Kuran resulullah(s.)ın hangi yöntemleriyle tefsir edilmiştir?

Cenab-ı Hakkın rahmet ve hikmeti, ilâhi kitabı in­sanlara vahiy suretiyle göndermeyi iktiza ettiği gibi, vahye mazhar olan Peygamberin de onu bizzat açık­lamasını dilemiştir. Kitap bazı inanmayanların iste­diği gibi, «elleriyle tutacakları kâğıtlar»[53] halinde gökten inseydi, insanlar onun emir ve hükümlerini ne şekilde tatbik edeceklerini layıkiyle bilemiyeceklerdi. Allanın kitabının mâna ve, ahkâmını, Peygamberin izah etmesi bundan dolayı gereklidir. Ceriab-ı Hak şöy­le buyurarak Kur'anı tefsir etme vazife ve selâhiyeti-ni Peygamberin© vermiştir:

«Biz sana da Kur'anı indirdik. Ta ki insanlara, ken-dilerind ne indirildiğini açıkça anlatasın ve ta ki in­sanlar da iyice fikirlerini kullansınlar»[54]

«Gerçekten, biz sana kitabı —Allah'ın sana gös­terdiği vech ile insanlar arasında hükm etmen için — hak olarak indirdik»[55]

«Bu kitabı sana (başka bir hikmetle değil) ancak hakkında ihtilâf ettikleri şeyleri açıkça anlatman için... gönderdik»[56]

«Ey peygamber, Rabbinden sana indirileni tebliğ et. Eğer yapmazsan (Allahm) elçiliğini tebliğ etmiş ol­mazsın»[57] Tebliğ iki vecihle yapılır: Birisi risaleti yani Kitabı tebliğ, diğeri de mânalarını açıklamak vg bildirmek şeklinde olur[58]

«Sonra onu açıklamak da, bize aittir»[59]. Bazı âlimlere göre buradaki açıklamaktan murad, Hz. Pey­gamberin tebyin ve tefsir etmesidir[60]

îbn Teymiyye, mezkûr Cen-Nahl 44) ayeti kerime­sine istinad ederek, Hz. Peygamberin, ashabına Kur'a-nın mânalarını bildirmesi ve açıklaması vacip olur.» demektedir[61]. Et-Taberi (Ö. 310/922) bu ayet hakkın­da şöyle diyor:

«Cenab-ı Hakkın beyanından anlaşılıyor ki, Kur'a-nm bir kısmının te'viline, yüce Resulün izahı olmak­sızın ulaşmak mümkün değildir.. Vücub, nedb, irşad şeklindeki emir çeşitleri, nehiy nevileri, hak ve had­leri, mahlûkatının yek diğerlerine karşı lâzım gelen hükümleri ve emsali ayetlerin ahkâmı bu cümleden­dir. Allah'ın Resulünden bir nass olmadıkça, yahut ümmetini te'viline irşad edecek bir delâlet varid olma­dıkça, bu hususlarda hiç kimsenin söz söylemesi caiz olmaz»[62].

Hz. Peygamber (A.S.M.)'in tefsiri, Kur'ânm müc­mel olan ayetlerini tafsil, umumî hükümlerini tahsis, müşkilini tavzih, neshe delâlet etme, müphem olanı açıklama, garip kelimeleri beyan etme, tavsif ve tas­vir ederek müşahhas hale getirme, eclebî incelikleri muhtevi ayetlerin maksudunu bildirme gibi belli baş­lı kısımlara taalluk eder. Bunlar ilerde misalleriyle-birlikte zikr edilecektir.

Peygamberimiz de bir hadisinde şöyle buyurmak­tadır :

«Şunu kat'î olarak biliniz ki, bana Kur'an-ı Kerim ve onun bir misli daha verilmiştir Karnı tok bir halde, rahat koltuğunda oturarak: Şu Kur'ana sarılınız; on­da helal olarak ne görmüşseniz onu helâl kabul ediniz, neyi de haram görmüşseniz onu haram biliniz, diye­cek bazı kimseler gelmek üzeredir»[63]

İbn Kesir'e CÖ. 774/1373) göre Kur'an iîe beraber verilen misli, sünnettir[64]. El-Hattabî (Ö. 388/998) bu hadisi aşağıdaki şekilde şerh eder:

«Bana Kur'an ve onun bir misli daha verilmiştir» sözünün, te'vili, iki veçhe muhtemildir. Birincisi: Hz. Peygamber (A.S.M.) metlüvv olan zahirî valiye maz-har olduğu gibi, ona gayr-ı metlüvv olan batmî bir va-fjiy de ihsan edilmiştir. İkincisi: Tilavet edilen vahiy olarak Kitap (Kur'an), bir misli olarak da, kendisine beyan (açıklama) verilmiştir. Yâni Kitaptaki hususla­rı açıklamasına izin verilmiştir. Bu sayede mahsûsu tamim edebilir. Umûmu tahsis eder. Kitapda olmayan hükmü koyabiIir ve Kitaptakini şerh eder. Bunlar, amel edilmesi vâcip-folmak ve kabulü gerekmek ba-kımmdan, tilavet edilen Kur'an hükmünde olur. «... Di­yecek bazı kimseler gelmek üzeredir» fıkrasına gelin­ce, bu kavliyle Hz. Peygamber (A.S.M.), Kur'anda zikr olunmayan fakat kendisinin koyduğu sünnetlere mu­halefet etmekten sakındırmış oluyor. Nitekim Haricî­ler ve Rafızîîer böyle yapmışlar. Kur'anın zahirine tu­tunarak Kitabın beyanını tazammun eden sünnetleri terk etmişler, şaşırmış ve sapıtmıslardır[65].

İbn Kuteybe (Ö. 276/889) ile İbn Teymiyye (728/ 1328) de hadisdeki «misi» i sünnet olarak izah etmiş­lerdir[66]

En-Necm süresindeki «O, kendi arzusuna göre ko­nuşmaz. O, vahyedilenden başka bir şey değildir»[67] ayetindeki vahiyden maksad, bazı âlimlere göre yalnız Kur'an-ı Kerim, bazılarına göre ise sünnetlere de şamildir, «Zira hadis, ya sırf vahiydir. Yahut Hz. Pey­gamber (A.S.M.)'in muteber bir içtihadıdır... Onun hakkında hata caiz olsa bile muhakkak surette neti-.cede doğru olana rücû eder»[68].

Kur'an-ı Kerimin bazı ayetlerini anlamakta kar­şılaşılan güçlükler, başka ayetlerde vuzuha kavuşur. Mesela, bir kıssa bir yerde nisbeten mufassal olarak geçmişse, başka yerde ona yalnız telmihde bulunulur. Bir hüküm bir yerde mücmel bırakılmış ise, bir baş­ka yerde tafsil edilmiş olabilir. Bir yerde ihtisar edi­len, diğer yerde genişletilebilir[69]. Bu kabil güçlük­ler Kur'an-ı Kerimi dikkatli okumak ve ayetleri ara­sında irtibat kurmak suretiyle halledilebilir, ayrıca tefsire muhtaç olmaz.

Ahkâma, âhiret ahvaline, kısas ve ahbâra... aid ba­zı hususlar vardır ki Kur'anda zikr edilmezler. Bun­ların tefsiri Peygamberimize bırakılmıştır. «Biz sana da Kur'anı indirdik. Tâ ki insanlara, kendilerine ne in­dirildiğini açıkça anlatasın» ayetiyle, Hz. Peygamber açıklamakla mükellefti. Onun beyanı kavliyle, fiiliy­le ve ikrarıyla olurdu. Bundan dolayı Hz. Peygamber ashabının, Kur'ânı ve onunla amel etmeyi onar onar ayetler halinde öğrenmelerini temin ediyordu. Bu öğ­retimin teferruatı hakkında fazla bilgimiz yoktur. Yalnız şunu söyleyebiliriz ki, Hz. Peygamberin ayetleri tefsir etmesi, programlı bir takrir şeklinde olmayıp ikinci fasılda arz edeceğimiz müteaddid vesilelerle oluyordu.

Hz. Peygamber (A.S.M.)'in Kur'anı açıklamasına bir örnek olarak şu ayeti ele alalım:

«Ey Peygamber (A.S.M.), kadınları boşayacağınız .vakit iddetlerine doğru boşayın...»[70]. Boşamanın makbul şekli ve keyfiyeti bu ayetten vazıh olarak an­laşılmamaktadır, îbn Ömer'in karısını boşaması dola­yısıyla varid olan hadis-i şerif ayeti tefsir etmiştir:

İbn Ömer dedi ki: Karımı, o hayızh iken (bir ta­lakla)[71] boşadım. (Babam) Ömer bu durumu ha­ber vermek üzere Resûlullaha gitti. Resûlullah ona : «Oğluna emret, karısına ric'at etsin. Sonra temizlenip, sonra bir hayız daha görüp temizlenene kadar tutsun. Sonra mücameat etmeden, isterse boşasm, isterse ala-koysun. işte Allah Teala'nm dediği iddet budur»[72].

Burada Hz. Peygamber, kavli olarak ve ayetten mu­radın ne olduğunu tasrih ederek, Îbn Ömer'in hadise­si münasebetiyle ayeti açıklamıştır.

Eş-Şafii'nin dediğine göre: «Resûlullahm sünnet­lerinin Kur'an ile iki.vechi vardır: Birincisi, Peygam­ber Allah'ın indirdiğine olduğu gibi tabi olur. Diğeri, mücmeldir. Resûlullah Allah adına mücmelin mânası­nı beyan eder. Farz oluş keyfiyetini, umumî veya hususi olduğunu izah eder. Kullardan ne şekilde yapma­larını istediğini bildirir»[73].

Hz. Peygamber (A.S.M.)'in Kur'anı beyan etmesi, bazan da ondaki sarih hükümlere, yine vahye müste­niden ilave yapmakla olur. Hala ve teyzesinin üstüne kadının nikâhlanmasmı, ehli eşeklerin etini haram kıl­ması gibi[74]. Mücmel ayetlerden murad-ı İlahiyi ta­yin etmek çok zor veya gayr-ı mümkün olduğundan sahabe, bilhassa ahkâm ayetlerinin izahında, Peygam­berimizin açıklamalarına son derece ehemmiyet verir­lerdi. Burada bu tezahüre dair bir kaç misal verece­ğiz.

Hz. Ömer (R.Â.) halka hitaben: «Kur'andan en son nazil plan riba ayetidir. Resûlullah ribayı tefsir et­meden vefat etti. Binaenaleyh ribayı da, riba şüphesi olanı da bırakınız»[75] buyurmuştur.

îmran b. el-Husayn'in (Ö. 52/672) bulunduğu bir mecliste, adamın biri: «Kur'anda olandan başkasın­dan bahs etmeyin.» deyince îmran: «Sen ahmak bir adamsın! Öğle namazının dört rekât olduğunu, onda kıraatin cehr edilmeyeceğini Kitabullahda gördün mü?" Sonra namazı ve zekâtı ve emsali hükümleri sı­raladı ve ilave etti: «Bütün bunları Allah'ın Kitabın­da müfesser olarak buluyor musun? Kitabullah bun­ları müphem bırakmıştır. Sünnet de tefsir etmiş­tir»[76].

Gelecek misalde görüleceği gibi Peygamberimizin beyanına muttali olmadıkları hallerde, bazı fakih sa-habiler bile,.Kur'andan yanlış hükümler çıkarabiliyor, fakat, Hz. Peygamberin izahını birbirlerine ulaştırmak suretiyle mütenebbih oluyorlardı.

Abdullah b. Ömer'e, kirpinin haram olup olmadı­ğı sorulmuştu.

«De ki î «Bana vahy olunanlar arasında yiyen bir kimsenin yiyeceği içinde haram edilmiş bir şey bulmu­yorum. Yalnız ölü, ya dökülen kan, ya domuz eti — ki bu, şüphesiz bir murdardır—, yahut Allahdan başka­sının adına boğazlanmış bir fısk olmak müstesna­dır»[77] ayetini okuyarak «ye» dedi. Sonra birisi İbn Ömer'e: Ebu Hüreyre Resûlullahın kirpi hakkında «o habis şeylerden biridir.» dediğini rivayet ediyor.» de­yince : «Peygamber böyle diyorsa, mesele onun dedi­ği gibidir.» dedi[78].

îbn Mes'ud gibi, kendisini iîme vermiş Peygambe­rimize yakın olan sahabiîer, öğrendikleri her ayetin mânasına ve hükmüne de vakıf idiler. Bunları bizzat yahut bilvasıta Hz. Peygamber (A.S.M.)'den, veya ara­larında müzakere ederek birbirlerinden öğreniyorlar­dı. Nitekim İbn Mes'ud şöyle demektedir:

«Kendisinden başka ilah olmayan Allah'a yemin ederim ki, Allanın Kitabında hiç bir ayet yoktur ki onun nerede nazil olduğunu, hangi hususta nazil ol­duğunu bilmiş olmayayım. Kur'anı benden daha iyi bilen, bineklerin ulaşacağı birini bilseydim, onu gör­mek için yola koyulurdum»[79].

Bu habere istinaden, Hz. Peygamber (A.S.M.)'in Kur'anın tamamını sahabeye açıkladığı hükmü çikarı-lamazsa da, onun ilim halkasına dahil olan ileri gelen ashabın, Kur'ânda anlamadıkları noktaların mahdut olduğuna istidlal edebiliriz. Bazı hallerde de sahabîler, Peygamberimizin tatbikatından bir kısım ayetlerin te'vilini öğreniyorlardı.

Bu rivayette görüldüğü gibi Hz. Âişe Peygamberi­mizin, Kur'antn emr ettiğini yapması hakkında «Kur’anı te'vil ediyordu.»'ifadesini kullanmıştır[80].

Sahabe gibi onlardan sonra gelen başlıca «Ehlu's-sunne» alimleri de Hz. Peygamberin izahlarını arayıp değerini takdir etmişlerdir. Mekhûl'e göre (Ö. 113/ 731) «Kur'anın sünnete olan ihtiyacı, sünnetin Kur'a-na olan ihtiyacından daha fâzladır»[81]. Kasd ettiği ihtiyaç, açıktır ki insanların anlaması cihetinden, in­sanların sünnete muhtaç olmasıdır. «Bu sözle, Kur'-an-ı Kerimin mânalarını en iyi bilen insanın, nevadan konuşmayan, konuştuğu ancak vahy-i ilâhî olan Re-sûl-i Ekrem olduğuna işaret etmek istemiştir»[82]

Yahya b. Ebî Kesir (Ö. .129/746) ise : Sünnet Kur*-ana kadîdir. Kitap ise Sünnete kadî değildir- demiş­tir[83]. Ed-Darimî (Ö. 255/869) bu sözü «Sünnetin Kitaba kadî olması hakkındaki bab» da nakl eder ki, kendisinin de bu görüşe iştirak ettiği anlaşılır. İbn Ku-teybe bu sözü: «Sünnet Kitabı açıklayıcıdır. Kitaptan Allah'ın murad ettiğini bildirir»[84] şeklinde açıklar, îlk nazarda yanlış bir intibaa sebebiyet verecek olan bu sözü Ahmed b. Hanbel (Ö. 241/855) açık bir ifade­ye kavuşturmuştur: «Ben böyle söylemeye cesaret edemem, lâkin derim ki: Sünnet Kitabı tefsir ve be­yan eder»[85].

El-Evza'î (Ö. 157/774) Hassan b. Atiyye'nin «Cib­ril Kur1 anı getirdiği gibi, sünneti de Peygambere geti­riyordu.» dediğini nakl eder[86]. İbn Huzeyme de (Ö. 311/923) Kur'anm, hadisle anlaşılabileceğini şöyle ifa­de eder:

«Allah Teâîâ husûsî ve umûmî olarak Resulüne in­dirdiği Kitabını açıklama işini yine Resulüne havale etmiştir. Hz. Peygamber (A.S.M.), Sünnetiyle Allah'ın namaza kalkanların hepsine değil de, bir kısmına ab-desti emr ettiğini belirtmiştir. Nitekim «Onların mal­larından bir sadaka al...»[87] ayetiyle muradının bü­tün mallardan değil de, bir kısım mallardan zekât (sa­daka) alınması olduğunu; «Erkek hırsızla kadın hırsı­zın... ellerini kesin»[88] ayetinden muradın bütün hır­sızlar değil de, bazı hırsızlar olduğunu —çünkü bir dirhem yahut daha az çalana da hırsız denilir —Resûlullah «El kesme, bir dinarın dörtte birinde ve daha ziyadesinde olur.»[89] hadisiyle, Cenab-ı Hakkın muradının, bütün hırsızlar değil, bir kısım hırsızlar oldu­ğunu beyan etmiştir. Cenab-ı Hak peygamberine: «Biz sana Kur'anı indirdik. Ta ki insanlara kendilerine ne indirildiğini açıkça anlatasın.»[90] buyurmuştur.

îbn Huzeyme bir başka yerde şöyle diyor:

«Allah. Teâlâ'nın:

«... ak iplik kara iplikten size seçilinceye kadar...»[91]

ayetinde, «hayt = iplik» ismi, gündüzün beyazı ve ge­cenin karanlığı hakkında vaki olmuştur. Bil ki, arap-lar, haytan bu mânâsına âşinâ değillerdi. Allah Teâlâ Kitabını arapların diliyle indirmiştir, yoksa (arapla-rin) mânalarıyla indirmemiştir. «Hayt» dilleridir, bu ismi, gündüzün beyazı ve gecenin siyahlığı için kullan­mak keyfiyeti, Resûlullah kendilerine bildirmeden ön­ce, onların anladığı bir şey değildi[92].

Kanatimizce Îbn Huzeyme'nin bu sözü izaha muh­taçtır. Şöyle ki: Arapça'nın lafzı ile mânasını birbirin­den ayırmak mümkün değildir. Kur'an'ın lafzının mâ­naları, normal olarak, o kelimelerin Arapça'da ifade ettiği mânalardır. Anlaşılan, tbn Huzeyme şunu kas-dediyor: Arapça'da mevcut bazı lafızları Kur'an-ı Ke­rim, lüğavî mânalarından şer'î mânalara nakletmiştir (salat, zekât, münafık gibi). Bu takdirde bu söze, itiraz edilemez.

Et-Taberl'nin de mütalaasını nakl ederek bu mev­zua nihayet vereceğiz:

«... Kezalik Kur'anda varid olan müphem kelime­lerin hükmünü, kıyasla, müfesser olana irca etmek ca­iz değildir. Lakin vacip olan, her biri hakkında tenzi­lin zahirinin muhtemil olacağı şekilde hükm etmek­tir. Meğer ki bunlardan bir kısmı hakkında, Resulden zahir hükmü batın hükme ihale eden bir haber varid olmuş olsun. Bu takdirde onun hükmüne teslim ol­mak vaciptir. Zira Allah'ın muradım açıklayan odur»[93].

Et-Taberî, Tefsirinin birçok yerinde, ayetleri izah ederken kendisinin daha mütemayil olduğu re'yi. Hz. Peygamberden gelen bir haber dolayısıyla terk ettiği­ni ifade eder. Mesela, «İçinizden kim dininden döner­se Allah... Kendisinin onları seveceği, onların da Ken­disini seveceği bir topluluk getirir...»[94] ayetinin tef­sirinde : «... Resulden haber varid olmasaydı, bu kavm, *Ebû Bekr ve beraberinde olanlardır, derdim... Fakat Resulün hadisi dolayısıyla bu kavli terk ettik. Zira Al­lah Teâlâ'nın vahyinde ve Kitabının ayetlerinin te'vi-linde, beyanın ma'dini (aslı) Peygamber salla'1-lâhü aleyhi ve sellem'dir»[95].

[53] EI-En'âm 7.

[54] En-NahI 44.

[55] En-Nisâ 105.

[56] En-Nahl  64.

[57] El-Mâ'ide 67.

[58] EI-Muvâfakât, III. 26.

[59] EI-Kıyame 19.

[60] Mukaddemetan, s. 195,

[61] Kur'an Tefsirinin Doğuşu, s. 20 (eî-İtkân'dan naklen).

[62] Et-Taberî, I. 74.

[63] Ebû Dâvûd, K. es-Sünne, 5. bab. Ha. No. 4604.; Mukadde-metân, i. 195.

[64] Ilın Kesir, I. 7.

[65] El-Kurtubî, I. 32.

[66] Te'vîlu Muhtelifi'I-Hadîs, s. 166.; İbn Teymiyye, Mukaddi­me fî UsûHVrefsir, Dimaşk, 1355/1936, s. 25.

[67] En-Necm 3-4.

[68] El-Muvftfakat, IV. 15.; Muhammed Haindi Yazır, Hak Di­ni Kur'an Dili,  İstanbul, 1935-39, VI.  4571.

[69] Ez-Zerkaşî, el-Burhân fi 'UIûmi'l-Kur'ân, Mısır, 1376/1957, II. 175. Bu husustaki misaller içîn aynı eser II. I86-l96'ya müracaat ediniz. Keza el-Muvâfakât, III. 196.; İbn Kesîr, I. 7.

[70] Et-Talâk 1.

[71] Bu ziyade, Müslim rivayetindendir.

[72] EI-Buhâri, K. et-Tefsîr, VI. 67 ve K. et-Talâk, 1. bab, VI. 163.; Müslim, el-Câmi'us-Sahîh, Nşr. M. Fu'âd Abdulbâkî, 1374/1955, XVIII, 1. bab, Ha. No. I.; Ebû Dâvûd, Ha. No. 2179, 2185.;    Et-Tahâvî, Şerhu Me'ftnll-Asftr,    el-Kâhire, 1386. III. 53.

[73] Eş-Şâfiî, er-Risftle, s. 52, Ha. No. 298.

[74] El-Kurtubî, I. 33 - 34.

[75] Ahmed b. Hanbel, el-Fethu'r-Rabbânî, XVIII. 54.; tim Mâ-ce, es-Sünen, Mısır, 1372/1952, K. et-Ticârât, 58. bab, Ha. No. 2276 (Ravi Sftîd b. el-Müseyyeb, Ömer'e mülaki olma­dığından bu hadis munkatidir.). (24)   Câmi'u Beyâni'1-llm, II. 234.; el-Muvâfakât, IV. 19.

[76] Cami’u Beyani’l-İlm, II. 234; el-Muvafakat, IV. 19.

[77] El-En'âm 145.

[78] El-Muvâfakât, IV. 23.

[79] EI-Buhâr!, VI. 102.; el-Fethu'r-Rabbânl, XVIII. 36.; el-Bez. zâr, el-Müsned, Murad Molla Ktp., No. 578 (yazma), v, I94a.; et-Taberânl, el-Mu'cemu'1-Kebîr, Feyzullah Efen­di Ktp. No. 546 (yazma), v.299a.

[80] El-Buhârl, VI. 93.; Müslim, IV, 42. bab, Ha. No. 217.; ftra Mâce, Ha. No. 889.

[81] Cami'u Beyâni'I-İlm, II. 234.

[82] Subhî es-Salih, Hadis tümleri ve Hadis Istünhlan, Tpc. M. Yaşar Kandemir, Anlçara, 1971, s. 237-238.

[83] Ed-Darimî, es-Sünen, I. 117, Ha. No. 683.; el-Kurtubl, I. a.

[84] Te'vîlu Muhtelifi'l-Hadis, s. 199.

[85] Câmi'u Beyâni'1-İlm, II. 234.; el-Muvâfakât, IV.  19.

[86] Ed-Dârimî,  es-Stinen, I. 117.;  Te'vilu Muhtelifi'1-Hadls,  s. 166.; el-Kurtubî, I. 33.

[87] EtTevbe 104. C

[88] El-Mâide 38.

[89] Eş-Şâfii, er-Risâle, s. 41, Ha. No. 224.; el-Humeydî, el-Miis-ned, Nşr. Habibu'r-Rahmân el-A'zamî, Haydarâtoâd, 1963/1382, I. 280, Ha. No. 279.;, el-Muvattâ, el-Hudûd, 24.; Müs­lim, el-Hudûd, Ha. No. 14.; Ebû Dâvûd, Ha.'No. 4384.; et>Tirmlzî, K. el-Hudüd, 10. bab, Ha. No. 1445.

[90] İbn Huzeyme, es-Sahîh, Topkapi Sarayı (III. Ahmed) Ktp. A. 348, (yazma), v, 3a-3b.

[91] El-Bakara 187.

[92] tbn Huaeyme, es-Sahlh, v. 200a.

[93] Et-Taberî, IV. 82-83.

[94] El-Mâide 54.

[95] Et-Taberî, I. 419.

Heyhat Minez-Zilleh! (Zillete boyun eğmeyiz)
(İmam Hüseyin)

*

Çevrimdışı FECR

  • *
  • 4700
  • Selam Hidayete Tabi Olana
    • FECR
Ynt: Sorularla Kur'an Üzerinde Çalışma Eğitimi (50 soru)
« Yanıtla #11 : 13 Eylül 2012, 09:11:22 ÖS 21 »
Alıntı
17.Kuranda zamanla ilgili kavramlar ve bilgiler nelerdir?


Kur'an'da zamanla ilgili kelimeler:

1-Yevm(Gün)
2-Nehar(Gündüz)
3-Fecr(Sabah aydınlığı,tanyeri)
4-Sabah
5-Duha(Güneş doğduktan kısa bir sure sonra)
6-Zuhr(Öğle vakti)
7-Asr(İkindi vakti)
8-Mesa(Akşam)
9-Aşiyy-İşa(Yatsı vakti)
10-Leyl(Gece)
11-Vakt(Vakit)
12-Şehr(Ay)
13-Mevsimler:
A-Şita(Kış)
B-Vesmiyyu(Sonbaharla kış arası soğuk ve yağışlı dönem)
C-Harif(Sonbahar)
D-Hamım(Yazın yerkürenin sıcak olduğu dönemdeki yağışlı mevsim)
E-Sayf(Yaz)
F-Rebi(İlkbahar)
14-Sene(Yıl)
15-Usbu'(Hafta-Yedi gün)
16-An
17-Saat
18-Kıyamet
19-Dehr(Zaman)
20-Hin(uzun zaman)

Selam Hidayete Tabi Olanlara


http://kuranneslifecr.blogspot.com

*

Çevrimdışı FECR

  • *
  • 4700
  • Selam Hidayete Tabi Olana
    • FECR
Ynt: Sorularla Kur'an Üzerinde Çalışma Eğitimi (50 soru)
« Yanıtla #12 : 14 Eylül 2012, 11:56:45 ÖÖ 11 »
Alıntı
38.Kuranda zıt kavramlar ve konular listesi?

KUR'AN'DAKİ ZIT-KARŞIT KELİMELER
 
 


1-İMAN:İnanmak----------------------------KÜFR:Örtmek-Gizlemek
2-MÜMİN:İnanan----------------------------KAFİR:Gerçeği Gizleyen-Örten
3-ADALET:Yerine Koyma-Denge-----------ZULÜM:Bir Şeyi Ait Olduğu Yerin Dışına Koyma
4-HİDAYET:Doğru Yolu Bulma-------------DALALET:Doğru Yoldan Sapma-Sapıklık
5-SALİH AMEL:Doğru İş--------------------FASİD- BATIL AMEL:Doğru Olmayan İş
6-HELAL:Yasak Olmayan--------------------HARAM:Yasak Olan
7-HAK:Doğru-Gerçek-----------------------BATIL:Doğru-Gerçek Olmayan
8-BEŞİR:Müjdeci----------------------------NEZİR:Uyarıcı-Korkutucu
9-MA'RUF:Ortak İyi-Bilinen-------------------MÜNKER:Ortak Kötü-İnkar Edilen
10-HAYR:İyilik-------------------------------ŞERR:Kötülük
11-BİRR:Hayır İşinde Genişlik,İyilik------------UKUK-HINS-İSM:İsyan Etmek-Günah-Kötülük
12-ALİM:Bilgili,Rabbını Tanıyan--------------CAHİL:Bilgisiz,Rabbını Tanımayan
13-CENNET:İnananların Gireceği Yer--------CEHENNMEM:İnanmayanların Gireceği Yer
14-RÜŞD:Doğruluk----------------------------GAYY:Sapıklık
15-HAYAT:Diri-Canlı----------------------------MEVT:Ölü
16-TAYYİB:Güzel-Hoş--------------------------HABİS:Güzel ve Hoş Olmayan,Pis
17-SULH-SALAH:Doğru Olan--------------------FESAD:Bozulan
18-MUSLİH :Doğru Yapan --------------------MÜFSİD:Bozan
19-HASENE:İyilik-Güzel Şeyler-------------------SEYYİE:Kötü Şeyler
20-HASENAT:İyilikler-----------------------------SEYYİAT :Kötülükler
21-NUR:Aydınlık -------------------------------ZULMET:Karanlık
22-TEVHİD:Birlemek----------------------------ŞİRK:Çoklamak
23-İTTİFAK:Birleşmek---------------------------İHTİLAF :Ayrışmak
24-MUSTAZAF:Zayıf Bırakılan--------------------MÜSTEKBİR:Zorba Güç
25-ŞEHADET-ŞUHUD:Görünen-Açık---------------GAYB:Bilinmeyen-Gizli
26-TAHİR:Temiz-------------------------------------RİCS:Pislik
27-YAKİN:Kesin İnanç---------------------------RAYBE:Şek-Şüphe
28-RECA:Ümit-----------------------------------YEİS:Ümitsizlik
29-HUSN:Güzellik--------------------------------KUBUH:Güzel Olmayan-Kötü
30-ŞÜKÜR:Nimeti Bilmek--------------------------KÜFR:Nimeti Gizlemek-Örtmek
31-TAKVA:Korunmak------------------------------FUCUR:Örtüyü Yırtmak
32-SABR:Dayanmak-Direnç------------------------ACELE:Dayanıksızlık
33-MUTTAKİ:Korunan-----------------------------FACİR:Haktan Dönen
34-SIDK:Doğruluk---------------------------------KİZB :Yalanlamak
35-ARAB:Arap olan-------------------------------ACEM:Arap Olmayan
36-ASHABUL YEMİN:Hesabı Sağdan Verilenler--------ASHABUL MEŞ'EME-ŞİMAL:Hesabı Soldan Verilenler
37-İKTİSAD:Ölçülü Olmak---------------------------İSRAF:Ölçüsüz Olmak
38-LETAFET:İncelik-Hoşluk-Naziklik------------------KESAFET:Kabalık
39-MUVAHHİD:Birleyen------------------------------MÜŞRİK:Çoklayan
40-YÜSRA:Kolaylık----------------------------------USRA:Zorluk
41-RAHMET:Bağışlama-Sevgi---------------------GAZAP:Kızgınlık-Öfke
42-TESETTÜR:Örtünme----------------------------TEBERRÜC:Açılıp Saçılmak
43-VELAYET:Dostluk-------------------------------ADAVET:Düşmanlık
44-KEREM :Cömertlik------------------------------BUHL:Cimrilik
45-GANİ:Zengin ----------------------------------MİSKİN-FAKİR:Fakir
46-ZÜHD:Aza Kanaat-Rağbetsizlik ------------------RAĞBET:İlgi Gösterme
47-GALİBİYET:Galip Olma-Zafer---------------------MAĞLUBİYET:Yenilmek
48-İZZET:Yücelik-----------------------------------ZİLLET:Alçaklık
49-SEVAB:Hayr-İyi Karşılık-------------------------ZENB-VİZR-CÜNAH:Günah
50-AHSENÜL KAVL:Güzel Söz----------------------LEHVEL HADİS:Boş,Faydasız Söz
51-HÜSNÜ ZAN:İyi Düşünce------------------------SUİ ZAN:Kötü Düşünce
52-NECASET:Pislik---------------------------------TAHARET:Temizlik
53-VAHDET:Birlik---------------------------------TEFRİKA:Ayrılık
54-İHLAS:Samimiyet-------------------------------------RİYA:İkiyüzlülük
55-İSLAM:Teslim Olma-------------------------------CAHİLİYYE:Cehalet-Teslim Olmama
56-TAAT:İtaat-Uyma-------------------------------İSYAN:Başkaldırı
57-TAKVA MESCİDİ Takva Üzere Kurulu Mescid -----MESCİD-İ DIRAR:Fitne Üzerine Kurulmuş Mescid
58-ZİKİR :Hatırlama--------------------------------NİSYAN:Unutma
59-KUVVET:Güç------------------------------------ZAAF:Zayıflık
60-KANAAT:Doyum-Yeterli Bulma------------------HIRS :Doyumsuzluk
61-TEVAZÜ:Alçakgönüllülük-----------------------KİBİR:İnsanları Hakir Görnek
62-MEBDE:Başlangıç-------------------------------MEAD:Dönüş
63-MAZLUM:Zulme Uğramış-----------------------ZALİM:Zulmeden
64-HÜRRİYET:Özgürlük----------------------------ABD:Kölelik
65-TEBA:Halk-------------------------------------MELE-MÜTREF:Elit Tabaka
66-RÜŞD:Akli Yeterlilik------------------------------SEFİH:Akıl Noksanlığı
67-SEVİYY:Düzgün-Eğrilik Bulunmayan-------------İVEC:Eğrilik Bulunan
68-VETR:Bir Şeyin Tek Olması---------------------ŞEF'İ:Bir Şeyin Çift Olması
69-SAADET:Mutluluk------------------------------ŞEKAVET:Mutsuzluk
70-SAİD:Mutlu ------------------------------------ŞAKİ :Mutsuz,Bedbaht
71-MASLAHAT:İyiliğe Vesile Olan------------------MEFSEDET:Kötülüğe Vesile Olan
72-DÜNYA:İlk---------------------------------------AHİRET:Son
73-NEHAR:Gündüz---------------------------------LEYL :Gece
74-HAYTUL EBYAD:Beyaz İplik---------------------HAYTUL ESVED:Siyah İplik
75-İFFET:Irzı Koruma----------------------------------KAZF:Fırlatmak-Atmak-Savurmak
76-EMANET:Korumak---------------------------İHTİYAN-HİYANET:İhanet-Koruyamamak
77-TASDİK:Onama--------------------------------TEKZİB:Yalanlama
78-NEŞE-İ ULA:İlk Çıkış----------------------------NEŞE-İ UHRA:Son Çıkış
79-ARZ:Yeryüzü-----------------------------------SEMA:Gökyüzü
80-BASİR:Gören----------------------------------A'MA:Kör
81-AHSENİ TAKVİM:En güzel Yaratılış---------------ESFELİ SAFİLİN:Aşağıların En Aşağısı
82-ZEKER:Erkek--------------------------------------ÜNSA:Kadın
83-TEVELLA:Dost Edinme--------------------------TEBERRİ :Uzak Durma
84-EVVEL:İlk---------------------------------------AHİR :Son
85-SEM'İ:İşiten-------------------------------------SUMMUN :Sağır
86-ZAHİR:Dış---------------------------------------BATIN:İç
87-KIYAM:Kalkmak-Diri Tutmak----------------KUUD-KA'DE:Oturmak-Paslanmak-Kokuşmak
88-HİZBULLAH:Allah'ın Hizbi-Partisi-Grubu----------HİZBUŞ ŞEYTAN:Şeytanın Hizbi-Partisi-Grubu
89-SIRATI MUSTAKİM:Dosdoğru Yol----------------SEBİLUL GAYY-SIRATİ CAHİM:Sapıklık Yolu-Cehennem Yolu
90-RATB:Yaş---------------------------------------YABİS:Kuru
91-AHYAR:Hayırlı Kimseler---------------------------EŞRAR:Şerliler
92-İLİM:Bilgi ----------------------------------------ZAN:Sanı-Kuşku
93-TA'RİF :Tanıtmak----------------------------TENKİR:Tanıtmamak-Tanınmazlığa İtmek
94-SELEF:Önceki------------------------------------HALEF:Sonraki
95-KEBİR:Büyük-----------------------------------SAĞİR:Küçük
96-Nİ'ME:Ne Güzel---------------------------------Bİ'SE:Ne Kötü
97-BUKRA:Sabah----------------------------------ESİL:Akşam
98-İNS :İnsan--------------------------------------CİN:İnsan Olmayan Varlık
99-ÜNSİYET:Sevgi--------------------------------BUĞZ:Nefret
100-HADARA:Medeni-Şehirli------------------------BEDEVİ:Kaba-Çölde Yaşayan
101-HARR -DİF'UN:Sıcak----------------------------BERD:Soğuk
102-KARİB:Yakın------------------------------------BAİD:Uzak
103-RACUL:Adam-----------------------------------İMREETÜN:Kadın
104-FEVKA:Üstünde--------------------------------TAHTE:Altında
105-HAFİF:Hafif -------------------------------------SAKİL:Ağır
106-SEBAT:Direnç-----------------------------------ZEVAL:Yolundan Ayrılmak
107-HİLM:Haddi Bilmek-Yumuşaklık------------------TUĞYAN:Haddi Aşmak
108-FELAH :Kurtuluş-------------------------------HÜSRAN :Zararda Olmak
109-MÜHTEDİ:Hidayet Gören------------------------MÜRTED:Hidayetten Çıkan
110-İSMET:Günahsızlık------------------------------MA'SİYET:Günahkarlık
111-MUHABBET:Sevgi-------------------------------ADAVET:Düşmanlık
112-HIFZ:Korumak----------------------------------NİSYAN:Unutma
113-SEKENE:Sakin Olma----------------------------HARREKE:Hareket Etme
114-MESRUR:Sevinçli--------------------------------MAHZUN :Üzüntülü
115-MUHKEM:Anlamı Açık----------------------------MÜTEŞABİH:Anlamı Açık Olmayan
116-RIZA:Razı olma---------------------------------GAZAP:Razı ,Olmama-Öfke-Kızma
117-EMR:Emretmek---------------------------------NEHY:Yasaklamak
118-TEBŞİR:Müjdeleme------------------------------İNZAR:Uyarma
119-HAYAT:Diri-Canlı--------------------------------MEMAT:Ölü olmak
120-BEYAN:Açıklama--------------------------------KETM:Gizleme
121-VUCUD:Var Olma--------------------------------ADEM:Yok olma
122-KIDEM:Başlangıcı Olmamak-----------------------HUDUS:Sonradan Olma
123-BEKA:Sonu Olmamak----------------------------FENA:Sonu Olmak
124-SÜNNET:Süregelen-------------------------------BİD'AT:Sonra Çıkan
125-BEDA:Açığa Çıkarma-Ortaya Koyma--------------KETM:Gizleme
126-SAVM:Susmak-Oruç Tutmak---------------------İFTAR:Açmak
127-REFÛN:Yükseklik---------------------------------HAFDUN:Alçaklık
128-KUDDAN-KUBUL:Ön-İleri-------------------------HALF-DUBUR:Arka
129-EMN:Emniyet-------------------------------------HAVF:Korku
130-SİMEN:Semiz,Tok,Şişman------------------------İCAF:Açlık
131-DUHUL:Girmek-----------------------------------HURUÇ:Çıkmak
132-SEHL:Düz Yer------------------------------------HAZN:Engebeli Yer
133-EBYAD:Beyaz-Bembeyaz-------------------------ESVED:Siyah-Simsiyah
134-BEY':Alış-----------------------------------------ŞİRA:Satış
135-YEMİN :Sağ---------------------------------------ŞİMAL:Sol
136-FETA:Genç --------------------------------------ŞEYH:Yaşlı
137-ŞECAAT:Kahramanlık----------------------------CUBN:Korkaklık
138-KİTMEN:Sır Saklama -----------------------------MEZL:Sırrı İfşa Etmek
139-SAĞİR:Küçük------------------------------------KEBİR:Büyük
140-SAYF:Yaz-----------------------------------------ŞİTA:Kış
141-SERRA-NE'MA:Mutluluk-Bolluk-------------------DARRA-ZARRA:Sıkıntı-Darlık
142-NEF'UN:Fayda------------------------------------ZARRA:Zarar
143-İŞRAH :Genişlik---------------------------------DAYK:Darlık
144-İNKİYAD:Boyun Eğme----------------------------İKRAH:Zorlama
145-DIHHUN:Ziya-Işık-Aydınlık------------------------ZILLUN:Gölge
146-KUDRET:Güç Yetirme----------------------------ACZİYET:Aciz Kalma
147-AREFE:Bilmek-Tanıma----------------------------İNKAR:Tanımamak
148-ALENİYET:Aleni-Açıklık---------------------------SIRR:Gizlilik
149-A'LA-ULVE:Yükseklik-----------------------------SUFLE:Alçaklık
150-AMMADE:Bilerek-Tammüden---------------------SEHV:Unutarak
151-İMARET:Onarmak--------------------------------HARAB:Bozmak
152-GUDUVVE-İŞRAK:Günün Başlangıcı--------------ASAL-İŞA:Günün Sonu-Akşam
153-MEŞRİK:Doğu------------------------------------MAGRİB:Batı
154-RİKKAT:İncelik-----------------------------------GİLZA:Kalınlık
155-FETKUN:İki Bitişik Şeyin Arasını Ayırmak----------RETKUN:Yapışık-İki Şeyi Birleştirmek
156-FERAĞ:Boş olmak--------------------------------ŞUGUL:Meşgul Olmak
157-FURAT:Tatlı Su-----------------------------------UCAC:Acı Su
158-KATR:Nafakayı Azaltmak-------------------------İSRAF:Çok harcamak
159-KABLE:Önce ------------------------------------BA'DE:Sonra
160-KILLETÜN:Azlık----------------------------------KESRETÜN:Çokluk
161-LİN:Yumuşaklık----------------------------------HUŞUNET:Sertlik
162-NEZELE:İnmek-----------------------------------HARECE:Çıkmak
163-NAKD:Bozmak-Yıkmak---------------------------İBRAN:Teyit Etmek-Sağlamlaştırmak
164-İNSİYYE:İnsani-İnsana Yakışır-------------VAHŞ:Ünsiyet Peyda Etmemiş-Evcilleşmemiş
165-VED'UN:İndirmek-Koymak-----------------------REF'UN:Kaldırmak
166   İLLİYYUN   Müminlerin Amel Defteri--------     SİCCİN:   Kafirlerin Amel Defteri

FECR
Selam Hidayete Tabi Olanlara


http://kuranneslifecr.blogspot.com

*

Çevrimdışı FECR

  • *
  • 4700
  • Selam Hidayete Tabi Olana
    • FECR
Ynt: Sorularla Kur'an Üzerinde Çalışma Eğitimi (50 soru)
« Yanıtla #13 : 14 Eylül 2012, 11:01:21 ÖS 23 »
Alıntı
35.Kuranda yer isimleri


KURÂN-I KERİM'DE YER ADLARI
A. DÜNYADAKİ YER ADLARI

-El-Ahkâf
-El-Arâ
-Arafat 
-El-Arim
El-Arz
El-Arzu'1-Mukaddese
Bâbil
Bedir
Bekke
Beled/Belde
Beyt
El-Beytü'l-Atîk   
El-Beytü'l-Harâm
Bi'run Muattala
El-Buk'a
Cem
Cennet
El-Cûdî
Ed-Dâr
Ednâ'l-Arz
El-Eyke 
Hard
El-Hicr
Huneyn
İrem
El-Ka'be
El-Karye
El-Kehf
Makamun Kerîm
Makâmu İbrahim
Mecmau'I-Bahrayn
Medâin
El-Medîne
El-Medînetü'1-Münevvera 
Medyen
Mekânun Karîb
Mekânun  Şarkî
Mekke
El-Merve 
El-Mescidü'l-Aksâ
Mescidu  Dirar
El-Mescidü'l-Harâm
El-Meşaru'l-Harâm
Meşâriku'1-Arz Ve Meğâribühâ
Mevâtinun Kesîra
Mısr
El-Mihrab
Mübevvee Sıdk
El-Mü'tefikât
Nak'u   
Rabve 
Er-Rakîm
Er-Ras
Rûm
Es-Safâ
Es-Sarh
Es-Sarîm
Sebe
Sedd-u Ye'cûc Ve Me'cûc 
Şâtıü'l-Vâdî 
Et-Tâğıye
Tahte'ş-Şecera
Et-Tennûr
Et-Tîh
Et-Tîn
Tûr i Sînâ 
Tuvâ
El-Udvetü'd-Dünya
El-Uhdûd
Uhud
Ümmü'I-Kurâ   
Vâd 
Vâdî Ğayru Zî-Zer' 
El-Vâdi'I-Eymen
El-Vâdi'I-Mukaddes
Vâdi'n-Neml
El-Yem
Yesrib
Ez-Zeytûn
AHİRETTEKI YER ADLARI/METAFİZİK YER ADLARI
Abkarî
Adn Cennetleri
El-Akabe
El-Arş
El-Bahru'l-Mescûr
Berzah
El-Beytü'1-Ma'mûr 
Burç /Mevâkıu'n-Nücûm
El-Cahîm
Cehennem 
El-Cennet
Cennetü'l-Me'vâ
Cennetu'n Naim
Dâru'I-Bevâr
Dâru'I-Fasıkîn
Dâru'l-Huld
Dâru'I-Karâr
Dâru'l-Mükâme
Dâru'I-Müttekîn
Dâru's-Selâm
El-Felak
El-Firdevs
El-Ğayy 
Hâviye
El-Hutame
Illiyyûn
Kaf
El-Kevser 
Kürsî
Levh-ı  Mahfuz
Lezâ
Mak'adu Sıdk
Makamım Emîn
Meâric
Mekanun Aliyy 
Mevbik
En-Nâr
Sahra
Sâil
Es-Saîr/Es-Suur
Saûd
Sekar
Es-Sekfü'l-Merfu
Selsebîl
Es-Semâ/Es-Semâvât
Es-Serâ
Siccîn 
Sidretü'I Müntehâ
Sühk 
Tesnîm
El-Ufuku'1-A'lâ   
Veyl

NOT: Bu listeyi Doç. Dr. Ali Akpınar "KUR’AN COĞRAFYASI(Kur’ân'da Yer Adları) " adlı kitabından derledim. Bu yer adlarının hangi ayette geçtiği ve ne anlama geldiği ile ilgili kitaba müracaat edilebilir.
Selam Hidayete Tabi Olanlara


http://kuranneslifecr.blogspot.com