SEBAT

  • 0 Cevap
  • 1871 Görüntüleme

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

esedullahmurat

SEBAT
« : 11 Ağustos 2007, 11:45:37 ÖS 23 »
Kararli olma, sözde durma, ahde vefa etme; bir konuda iyi düsündükten sonra verilen karardan dönmeme.

Sebat, ahlâkî faziletlerden biridir. Sebat ve metanet; herhangi bir konuda iyice düsündükten sonra verilen karardan asla bir daha dönmemek demektir. Bu fazilete sahip kisiler sözünde sâbit ve görüslerinde kuvvetli, islerinde cesur ve yürekli kimselerdir.

Sebat ve metanet sahipleri yapacaklari isleri önceden iyi düsünür, lehinde ve aleyhinde olan bütün sebepleri karsilastirip ölçer, tercih sebeplerini bularak karar verir; böyle verilmis karardan da artik dönmezler. Irade ile ilgili olan bu fazilete sahib olmak büyük bir meziyettir. Ne sevinç, ne üzüntü, ne menfaat, ne de heyecan, kisaca hiç bir sey metin olan adami kararindan döndüremez.

Önderler ve önemli mevkilerde bulunan kisiler sebat ve metanet sahibi olurlarsa, çevrelerindeki insanlar için cesaret ve güven kaynagi durumuna gelirler. Böyleleri, islerinde daha basarili olur. Allah Teâlâ söyle buyurmustur: "Ey mü'minler, bir düsman toplulugu ile karsilastiginiz zaman, sebat edin ve Allah'i çok anin ki, kurtulabilesiniz" (el-Enfal, 8/45). Bu âyette, sebat ve metanetin, harpte zafere erismek ve kurtulusa ulasmak hususundaki önemine isaret edilmistir. Gerçekten de bu ahlakî fazilete sahip olmayanlarin dogru karar vermeleri, islerinde basarili olmalari, düsmanla galip gelmeleri pek güçtür.

Sebat ve metanette âsiri gitmek inattir. Yoklugu da, kararsizliktir.

Her ikisi de terk edilmesi gereken kötü huylardandir. Bu konuda unutulmamasi gereken bir husus da sudur. Sebat adini verdigimiz kararliligi insan, mesru, faydali ve helal olan seylerde göstermelidir. Allah'in yasakladigi gayr-i mesru, zararli ve harâm isler için sebat gösterilemez. Insani kötülüklere sürükleyen konularda metîn olmanin bir mânâsi yoktur. Zaten bu iki ahlâkî kavram ancak müsbet davranislarla birlikte varolabilir.

Samil Islam Ansiklopedisi