Kurban edilmeye niyet edilen oğul İsmail mi, İshak mı?

  • 13 Cevap
  • 15814 Görüntüleme

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

Çevrimdışı serender

  • *
  • 4812
  • Dosdoğru ol!
Kurban edilmeye niyet edilen oğul İsmail mi, İshak mı?
« : 13 Kasım 2013, 05:10:52 ÖS 17 »
Bismillah...

Yahudiler İshak demiş, o zaman biz İsmail diyelimden giden bi tartışma var..
Ankebut 27 den 29 ile birlikte Saffat 90 dan 113 e birlikte okunursa İshak çıkıyor gibi...

Kuran kesin bi isim vermemiş, bi babanın oğlunu kurban edebilecek kadar güçlü imanını vurgulamış..Bu tamam...

Farklı tefsirlerde farklı yorumlar var...

Siz ne dersiniz?
'Ey iman edenler, Allah için hakkı ayakta tutanlar ve adaletle şahitlik yapanlar olunuz' 5/8

*

Çevrimdışı maxpayna

  • *
  • 5131
    • depo
Ynt: Kurban edilmeye niyet edilen oğul İsmail mi, İshak mı?
« Yanıtla #1 : 13 Kasım 2013, 05:33:07 ÖS 17 »

hele bir ayetleri koy inceleyelim derim;

ankebut
25.        Ve O [İbrâhîm], dedi ki: "Siz, sırf aranızdaki dünya hayatında sevgi için Allah'ın astlarından birtakım putlar edindiniz. Sonra kıyâmet günü, kiminiz kiminizi tanımayacak, kiminiz kiminizi lanetleyecektir. Varacağınız yer de cehennemdir. Ve sizin için yardımcılardan da yoktur."
26.        Bunun üzerine ona Lût inandı. Ve o [İbrâhîm] dedi ki: "Ben, Rabbime hicret ediciyim. Şüphesiz O, Azîz ve Hakîm'in ta kendisidir.
27.        Ve Biz ona İshâk'ı ve Ya'kûb'u bağışladık. Ve soyu içinde Peygamberlik ve Kitap kıldık. Ve Biz, ona dünyada ücretini verdik. Şüphesiz o, âhirette de sâlihlerdendir.


saffat
99–100.    Ve o [İbrâhîm]: 'Kuşkusuz ben Rabbime gideceğim, O, bana yol gösterecek: Rabbim! Bana sâlihlerden birini lütfet!' demişti.
101.       Bunun üzerine Biz, İbrâhîm'e yumuşak huylu bir delikanlıyı müjdeledik.
102.       Sonra ne zaman ki o [müjdelenen çocuk] onunla birlikte koşacak duruma/onunla birlikte iş tutacak çağa geldi, o zaman o [İbrâhîm]: "Oğulcuğum! Şüphesiz ben, uykumda; şüphesiz kendimi seni boğazlıyor [helak; perişan, mağdur ediyor]  görüyorum. Bak bakalım sen ne görürsün [sen ne düşünürsün]?" dedi. O [Oğlu]: "Babacığım! Sen emrolunacağın şeyleri yap! İnşaallah beni (sen yokken başıma gelecek tüm sıkıntılara, mağduriyetlere) sabredenlerden bulacaksın" dedi.
103–105.   Sonra ne zaman ki ikisi de İslamlaştılar ve O [İbrâhîm], onu alnı üzere yatırdı [yüzüstü bıraktı, mağdur etti] ve Biz ona "Ey İbrâhîm! Sen o rüyayı kesinlikle onayladın" diye seslendik, … - Şüphesiz Biz, muhsinleri [iyilik - güzellik üretenleri]  işte onun gibi karşılıklandırırız/ödüllendiririz. -
106.       Şüphesiz bu [oğulu yüzüstü bırakma işi], kesinlikle apaçık bir beladır.
107.       Ve Biz ona [İbrâhîm'e], bu boğazlayacağı [helak; perişan, mağdur edeceği] çok büyük şey karşılığında/sebebiyle bedel [bahşiş] verdik.
108.       Ve sonradan gelenler içinde onun hakkında... bıraktık.
109.       Selâm olsun İbrâhîm'e!
110.       İşte Biz iyilik - güzellik üretenleri onun gibi ödüllendiririz.
111.       Şüphesiz o, Bizim inanan kullarımızdandır.
112.       Ve Biz ona sâlihlerden bir peygamber olarak İshâk'ı müjdeledik.
113.       Ona [İbrâhîm'e] ve İshâk'a bereketler verdik. Her ikisinin neslinden de iyilik - güzellik üreten ile açıkça kendi nefsine zülüm eden vardır....


(İbrâhîm: 39) İhtiyarlık halimde bana İsmâîl'i ve İshâk'ı lütfeden Allah'a hamd olsun. Şüphesiz ki Rabbim duamı çok iyi işitir.

İbrâhîm, Kitab-ı Mukaddes'te yer alan bilgilere göre, İsmâîl olduğunda 86, İshak olduğunda yüz yaşında bulunuyordu.

Hacer Avram'a bir oğlan doğurdu. Avram çocuğun adını İsmâîlkoydu. Hacer İsmail'i doğurduğunda, Avram seksen altı yaşındaydı. [56–23] (tekvin 16/15)

RABB, verdiği söz uyarınca Sara'ya iyilik yaptı ve sözünü yerine getirdi. Sara hamile kaldı; İbrâhîm'in yaşlılık döneminde, tam Tanrı'nın belirttiği zamanda ona bir oğlan doğurdu. İbrâhîm Sara'nın doğurduğu çocuğa İshak adını verdi. Tanrı'nın kendisine buyurduğu gibi oğlu İshâk'ı sekiz günlükken sünnet etti. İshâk doğduğunda İbrâhîm yüz yaşındaydı (tekvin 21/1)


*

Çevrimdışı maxpayna

  • *
  • 5131
    • depo
Ynt: Kurban edilmeye niyet edilen oğul İsmail mi, İshak mı?
« Yanıtla #2 : 13 Kasım 2013, 05:41:07 ÖS 17 »


KURBAN EDİLEN, MAĞDUR EDİLEN BU ÇOCUK KİMDİR:

Bilindiği gibi, İbrâhîm'in (a.s) kurban edilen, mağdur edilen oğlunun adı Kur'ân'da verilmemiştir. Kitab-ı Mukaddes'te bu çocuğun İshak olduğu yer almaktadır. Bu konuda İslâm bilginleri de net kanaat sahibi değildirler. Biz, Bakara Sûresinin 124 - 132. Âyetlerden oluşan pasajın delaletiyle bu çocuğun İsmâîl (a.s) olduğu kanaatindeyiz.

bakara 124-132

124.       Ve hani Rabbi İbrâhîm'i, birtakım kelimeler ile belâlandırmış [sınamış], o da onları tam olarak yerine getirmişti. O [Rabbi], "Ben seni insanlara imam [önder] yapacağım" demişti. O [İbrâhîm], "Zürriyetimden de (önderler yap)!" dedi. O [Rabbi], "Benim ahdim zalimlere ulaşmaz!" dedi.
125.       Ve Biz bir zaman bu Beyt'i, insanlar için bir sevap kazanma/dönüş yeri ve bir güven yeri kılmıştık. –Siz de İbrâhîm'in makamından bir musallâ [salât gerçekleştirilecek yer] edinin.– Ve Biz İbrâhîm ile İsmâîl'e, "Beytimi, dolaşanlar, ibâdete kapananlar ve secde edenler, rükû edenler için tertemiz tutunuz" diye ahit almıştık.
126.       Ve bir zaman İbrâhîm, "Rabbim! Burasını güvenli bir belde kıl, halkını; onlardan Allah'a ve son güne inananları meyvelerle rızıklandır" demişti. O [Allah] dedi ki: "Küfreden kimseyi dahi çok az kazançlandırırım, sonra da onu ateşin azabına sürüklerim. Ve ne kötü varılacak yerdir!"
127–129.   Ve hani İbrâhîm ve İsmâîl Beyt'ten temelleri yükseltirler: "Rabbimiz! Bizden kabul buyur, şüphesiz Sen en iyi işitenin, en iyi bilenin ta kendisisin. Rabbimiz! Bizim ikimizi Senin için İslâmlaştıran kıl. Soyumuzdan da senin için İslâmlaştıran bir ümmet kıl [getir]. Ve bize kulluk yöntemlerini göster, tövbemizi de kabul et. Şüphesiz Sen tövbeleri çokça kabul edenin ve çok merhametli olanın ta kendisisin. Rabbimiz! Bir de onlara içlerinden bir Peygamber gönder ki, onlara Senin Âyetlerini okusun, onlara Kitab'ı ve hikmeti [zulüm ve fesadı engellemek için konulmuş kanun, düstur ve ilkeleri] öğretsin, onları arındırsın. Hiç şüphesiz Sen, Azîz'in, Hakîm'in ta kendisisin.
130.       Ve İbrâhîm'in milletinden [dininden, yaşam tarzından], kendini sefihleştiren kimseden başka kim yüz çevirir? Ve Biz o'nu dünyada seçmiştik. Hiç şüphesiz o, âhirette de iyilerden biridir.
131.       Rabbi o'na, "Müslim ol!" dediği zaman o [İbrâhîm], "Ben âlemlerin Rabbi için Müslim oldum" dedi.
132.       İbrâhîm de bunu [Müslim olmayı], kendi oğullarına ve Ya'kûb'a, "Ey oğullarım! Şüphesiz ki, bu dini size Allah seçti. Onun için yalnızca Müslimler olarak ölün!" diye vasiyet etti.



Bu konuya dair eski müfessirlerce dile getirilen yorum ve görüşlerden bazıları şöyledir: (uzun olduğu için link veriyorum)

bakınız http://www.istekuran.com/index.php?page=saffat



DİKKAT...!!!  üstte alıntıladığım tüm bilgi ve mealler hakkı yılmaz dan alıntıdır (islamda kurban yoktur diyen birisidir o nedenle meali farklıdır...)


*

Çevrimdışı FECR

  • *
  • 4698
  • Selam Hidayete Tabi Olana
    • FECR
Ynt: Kurban edilmeye niyet edilen oğul İsmail mi, İshak mı?
« Yanıtla #3 : 13 Kasım 2013, 06:05:17 ÖS 18 »
Soru: Hz. İbrahim’in kurban etmek istediği oğlu İshak mıdır, İsmail mi? Bu konuda Kur’an-ı Kerim’de net bir ifade yokken, Tevrat’ta var. İslam ulemasının bu konudaki görüşü nedir?
CEVAP:Hz. İbrahim’in kurban etmesi emredilen çocuğunun kim olduğu konusunda İslam âlimleri arasında bir ittifak yoktur. Bir kısmı bunun İsmail aleyhisselam olduğunu söylerken bir kısmı ise İshak aleyhisselam olduğunu söylemişlerdir. Her iki grubun delillerine yer verip “hangisinin kurban edilmek istendiğini en iyi Allah bilir” deyip herhangi bir görüşe meyledemeyenler de vardır.

Yahudilerin de Müslümanların da ittifakla kabul ettiklerine göre İbrahim aleyhisselamın ilk oğlu İsmail’dir. Sâffât suresinin 100. ayetinde İbrahim aleyhisselamın “Rabbim, bana salihlerden olacak bir evlat nasip eyle” şeklindeki duasına yer verildikten sonra 101. ayette bu duasının kabul edildiği ve kendisine yumuşak başlı, uysal (halim) bir çocuk bahşedildiği belirtilmiştir. Buradan, İbrahim aleyhisselamın daha önce hiç çocuğunun olmadığı anlaşılmaktadır. Öyleyse duasına karşılık kendisine ihsan edilen çocuk İsmail aleyhisselamdır. Daha sonra 102. ve devamı olan ayetlerde bu çocuğun kurban edilmesi ve neticesinde hem çocuğun hem de İbrahim aleyhisselamın imtihanı başarı ile geçtikleri anlatılmıştır. Demek ki İbrahim aleyhisselamın rüyasında kurban etmesi emredilen oğlu, ilk oğlu İsmail’dir. Zaten o ayetlerin hemen devamında yer alan 112. ayette İbrahim’e ikinci bir müjde olarak ileride peygamber olacak olan ikinci oğlu İshak da müjdelenmiştir.

Bir de şuna dikkat etmek gerekir. Allah Teâlâ İbrahim aleyhisselama, yaşı bir hayli ilerlemiş ve kısır olan eşi Sare validemizden bir çocuğu olacağı müjdesini verirken çocuğu “bilgin bir çocuk (ğulâmin alîm)” olarak nitelemiştir. (Bkz: Hicr, 15/53; Zariyat, 51/28) İbrahim’in Sare validemizden olan bu çocuğunun İshak aleyhisselam olduğu konusunda da hiçbir görüş ayrılığı yoktur. Fakat yukarıda da görüldüğü gibi kurban edilmesi emredilen çocuk için “halim selim bir çocuk (ğulâmin halîm)” nitelemesi yapılmıştır. Nitekim bu çocuk babasının kendisini kurban edeceğini duyduğunda bu duruma “Babacığım sana ne emrediliyorsa yap, inşaallah beni sabredenlerden bulacaksın”(Sâffât, 37/102) şeklinde karşılık vererek kendisi için verilen halimlik vasfını ispat etmiştir.

Bununla ilgili görüntülü cevabımızı aşağıdaki linkten izlemenizi tavsiye ederiz:

http://www.fetva.net/goruntulu-fetvalar/hz-ibrahimin-kurban-etmek-istedigi-oglu-hz-ismail-mi-hz-ishak-mi.html

KAYNAK:http://www.fetva.net/yazili-fetvalar/ibrahim-aleyhisselam-hangi-oglunu-kurban-etmek-istedi.html
Selam Hidayete Tabi Olanlara


http://kuranneslifecr.blogspot.com

*

Çevrimdışı movsar

  • movsar
  • **
  • 50
  • zorlaştırmayın,,kolaylaştırın bea
    • yuuuhhhhh
Ynt: Kurban edilmeye niyet edilen oğul İsmail mi, İshak mı?
« Yanıtla #4 : 13 Kasım 2013, 09:32:44 ÖS 21 »
boş işlerle uğraşmayın ve uğraştırmayın.ismail olsa ne yakup olsa ne
avatar yükleme yapılamıyor ?

*

Çevrimdışı maxpayna

  • *
  • 5131
    • depo
Ynt: Kurban edilmeye niyet edilen oğul İsmail mi, İshak mı?
« Yanıtla #5 : 13 Kasım 2013, 10:59:49 ÖS 22 »

Siz ne dersiniz?


boş işlerle uğraşmayın ve uğraştırmayın.ismail olsa ne yakup olsa ne


ben soracaktım movsar kardeş benden hızlı davrandı...

ismail ya da yakup olması farkeder mi ? önemi nedir ?
birinden yahudiler birinden hz muhammed soyu mu geliyordu ? gelse ne olur ?
ve sırf yahudiler yakup diyor onlara muhalefet edelim diye mi ismail demiş bizim müslümanlar acaba ?

araştırma ve soruşturmamızda bir amaç ya da hedef varmıdır hikmeti nedir ? bilirsek belki ipucu yakalarız inşallah...

*

Çevrimdışı serender

  • *
  • 4812
  • Dosdoğru ol!
Ynt: Kurban edilmeye niyet edilen oğul İsmail mi, İshak mı?
« Yanıtla #6 : 14 Kasım 2013, 12:24:49 ÖÖ 00 »
Özel bi nedeni yok, derste konusu geçti.. Sorayım dedim.Çokda önemli olmadığını belirtmişim..Çok önemli olsa kuranda bizzat geçerdi zaten demişim..
 İyikide sormuşum. Daha açıklayıcı bilgiler edindim...Kuranı gündem edinmek güzel bişeydir..
Ayrıca Yahidilere inat ille de ishak değil İsmail gibi bir yorumda çirkin.(Derste hoca öyle dedi de :))
Mustafa Öztürk mealinde İshak diye geçiyor. Taberide öyleymiş. Bakmadım.

Neyse.. Teşekkürler
'Ey iman edenler, Allah için hakkı ayakta tutanlar ve adaletle şahitlik yapanlar olunuz' 5/8

*

Çevrimdışı maxpayna

  • *
  • 5131
    • depo
Ynt: Kurban edilmeye niyet edilen oğul İsmail mi, İshak mı?
« Yanıtla #7 : 14 Kasım 2013, 09:26:51 ÖÖ 09 »


fecr abinin paylaştığı (abdülaziz bayındır sanırım) kaynağa dayanarak saffat ayetlerini ve kitabı mukaddesdeki bilgileri paralel inceler isek ismail olduğu sonucu görünüyor.

saffat 90dan itibaren hz ibrahimin putperestlik ile mücadelesi sonucu öldürülmek istendiği ve hz ibrahimin de öldürüleceğini duyunca(anlayınca) ölecem bari soyumdan bir salih kul olsun duası/isteği var. demek ki yok ki istiyor.
sonra gelen bu çocuk büyüyünce allah kurban etmesini istiyor (isim yok, ismail olduğu belli değil hala) sonra allah çocuğu hz ibrahime bağışlıyor.

sonra devamında 112. ayette ishakı da verdik diyor. burada isim anılıyor. ( meallerde -da eki var. eğer doğru ise -da eki verilene ilave verilen anlamındadır. demek ki ishak ikinci çocuk yani ismail birinci çocuk. ve kurban edilmek istenen birinci çocuk = İSMAİL

hemen kitabı mukaddese bakar isek oradaki bilginin de üstte dile getirdiğimiz ve kuranda olan süreç ile paralellik arz ettiğini görürüz :
hz ibrahim 86 yaşında iken ismail doğmuş  ama ishak doğduğunda 100 yaşındaymış....


İbrâhîm, Kitab-ı Mukaddes'te yer alan bilgilere göre, İsmâîl olduğunda 86, İshak olduğunda yüz yaşında bulunuyordu.

Hacer Avram'a bir oğlan doğurdu. Avram çocuğun adını İsmâîlkoydu. Hacer İsmail'i doğurduğunda, Avram seksen altı yaşındaydı. [56–23] (tekvin 16/15)

RABB, verdiği söz uyarınca Sara'ya iyilik yaptı ve sözünü yerine getirdi. Sara hamile kaldı; İbrâhîm'in yaşlılık döneminde, tam Tanrı'nın belirttiği zamanda ona bir oğlan doğurdu. İbrâhîm Sara'nın doğurduğu çocuğa İshak adını verdi. Tanrı'nın kendisine buyurduğu gibi oğlu İshâk'ı sekiz günlükken sünnet etti. İshâk doğduğunda İbrâhîm yüz yaşındaydı (tekvin 21/1)


doğrusunu rabbimiz olan allah bilir...



Ynt: Kurban edilmeye niyet edilen oğul İsmail mi, İshak mı?
« Yanıtla #8 : 16 Kasım 2013, 05:54:02 ÖS 17 »
başlık yanlış,ibrahim as oğlunu kurban etmeye NİYET etmemiş ki,Allah EMRETMİŞTİR,yoksa peygamberde olsa bi insan diğer bi insanı KURBAN ETMEYE HAK SAHİBİ DEĞİLDİR..İbrahim as de, BU HAKKI KENDİNDE GÖRÜP BÖYLE Bİ  NİYET ETMEMİŞTİR...

*

Çevrimdışı maxpayna

  • *
  • 5131
    • depo
Ynt: Kurban edilmeye niyet edilen oğul İsmail mi, İshak mı?
« Yanıtla #9 : 16 Kasım 2013, 06:50:05 ÖS 18 »
başlık yanlış,ibrahim as oğlunu kurban etmeye NİYET etmemiş ki,Allah EMRETMİŞTİR,yoksa peygamberde olsa bi insan diğer bi insanı KURBAN ETMEYE HAK SAHİBİ DEĞİLDİR..İbrahim as de, BU HAKKI KENDİNDE GÖRÜP BÖYLE Bİ  NİYET ETMEMİŞTİR...

allah niyet etmiş desek  8) olur mu  ;)

*

Çevrimdışı serender

  • *
  • 4812
  • Dosdoğru ol!
Ynt: Kurban edilmeye niyet edilen oğul İsmail mi, İshak mı?
« Yanıtla #10 : 16 Kasım 2013, 09:51:55 ÖS 21 »
Aslında Müslüman kardeş haklı, başlık açarken biraz düşündüğümü hatırlıyorum Kurban edilen desem kurban edilmedi o halde ne desem diye...Ayetten kopye çekmek aklıma gelmedi.:)

Doğrusu "Kurban edilmesi emredilen..." olacaktı..Afedersiniz..

Teşekkürler kardeşim...
'Ey iman edenler, Allah için hakkı ayakta tutanlar ve adaletle şahitlik yapanlar olunuz' 5/8

Ynt: Kurban edilmeye niyet edilen oğul İsmail mi, İshak mı?
« Yanıtla #11 : 18 Kasım 2013, 06:11:17 ÖS 18 »
başlık yanlış,ibrahim as oğlunu kurban etmeye NİYET etmemiş ki,Allah EMRETMİŞTİR,yoksa peygamberde olsa bi insan diğer bi insanı KURBAN ETMEYE HAK SAHİBİ DEĞİLDİR..İbrahim as de, BU HAKKI KENDİNDE GÖRÜP BÖYLE Bİ  NİYET ETMEMİŞTİR...

allah niyet etmiş desek  8) olur mu  ;)

olmaz ;),ayrıca Allah niyet etmez,emreder...

İbrahim as,mın çocukları olmadığı için,daha sonra verilen çocuğa karşı içindeki çocuk sevgisinin aşırılığını, Allah ona kestirtiyor,yoksa müslümanların kurban kesmeleriyle alakası yokturki bu işin...

*

Çevrimdışı maxpayna

  • *
  • 5131
    • depo
Ynt: Kurban edilmeye niyet edilen oğul İsmail mi, İshak mı?
« Yanıtla #12 : 19 Kasım 2013, 09:46:48 ÖÖ 09 »

olmaz ;),ayrıca Allah niyet etmez,emreder...

İbrahim as,mın çocukları olmadığı için,daha sonra verilen çocuğa karşı içindeki çocuk sevgisinin aşırılığını, Allah ona kestirtiyor,yoksa müslümanların kurban kesmeleriyle alakası yokturki bu işin...

bazı arkadaşlar da derler ki;
kurban en sevdiğin şeyleri (allah ile arana girebilecek şeyleri) allah yolunda kurban etmen (vazgeçmen)dir kurban.

müslümanların kurban kesmeleri ile alakası yoktur derken neyle alakası vardır ?biraz daha açsan

Ynt: Kurban edilmeye niyet edilen oğul İsmail mi, İshak mı?
« Yanıtla #13 : 19 Kasım 2013, 08:53:13 ÖS 20 »

olmaz ;),ayrıca Allah niyet etmez,emreder...

İbrahim as,mın çocukları olmadığı için,daha sonra verilen çocuğa karşı içindeki çocuk sevgisinin aşırılığını, Allah ona kestirtiyor,yoksa müslümanların kurban kesmeleriyle alakası yokturki bu işin...

bazı arkadaşlar da derler ki;
kurban en sevdiğin şeyleri (allah ile arana girebilecek şeyleri) allah yolunda kurban etmen (vazgeçmen)dir kurban.

müslümanların kurban kesmeleri ile alakası yoktur derken neyle alakası vardır ?biraz daha açsan


arkadaşlarının söylediğide doğrudur,çünkü Adem as çocuklarının kurabanları,birinin KENDİ YETİŞTİRDİĞİ HAYVANLARDAN OLDUĞU GİBİ,DİĞERİNİN İSE YETİŞTİRDİĞİ TARIMSAL MAHSUL DENDİR...KURABANIN Bİ KISMIYLA O ANLAMI TAŞISADA,Son rasul Muhammed as mın ümmetinin kurbanı RASULULLAHTAN ALINAN FİİLİ ÖRNEKLİKTE OLDUĞU GİBİ,HAYVAN OLANIDIR...Hac süresindede bu belirtilmiş zaten... .HAC SÜRESİ...28. Ta ki kendilerine ait bir takım yararları yakînen görmeleri, Allah'ın kendilerine rızık olarak verdiği KURBANLIK HAYVANLAR üzerine belli günler de Allah'ın ismini ansanlar . Artık ondan hem kendiniz yeyin,hem de yoksula, fakire yedirin.

İbrahim as mın çocuğunun olayı müslümanların kestiği kurbanlıklarla alakalı değildir,geleneksel din analayışında eğer İbrahim as son anda koç gelmeseydi,her kes ilk çocuğunu kesmek zorunda olurdu falan gibi inançalrda bunun ürünüdür...Burda ibarahim as mın çocuk sevgisi ,İbrahim as kestirtiliyor...Yani bu başlı başına İbrahim as mın kendine has bi imtihanıdır...