Neden?Nebevi hareket metodu

  • 0 Cevap
  • 2537 Görüntüleme

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

Çevrimdışı iktibas

  • Cengiz sarsmazelsoy
  • ***
  • 421
Neden?Nebevi hareket metodu
« : 04 Temmuz 2013, 08:49:21 ÖS 20 »
                                                                                                                        NEDEN NEBEVİ HAREKET METODU

Nebevi hareket metodu,resullerin takip ettiği yol olup mutlaka izlenmesi gereken yoldur.İhtilafların bitiş noktasıdır.Örneğin
 
Nisa-59 Ey inananlar, Allah'a, peygambere ve içinizden emredecek kudret ve liyakata sahip olanlara itaat edin. Allah'a ve ahiret gününe inanıyorsanız bir şeyde ihtilafa düştünüz mü o hususta Allah'a ve Peygamber'e müracaat edin; bu hareket, hem hayırlıdır, hem de sonu pek güzeldir.

Eğer tek bir konuda dahi ihtilafa düşmüş isek,Allah’a,ve ahiret gününe,iman ediyorsak Resulullah’a meseleyi götürüp çözeceksiniz diyor.Allah;...Bu sonuç olarak daha hayırlı ve daha güzeldir.
Allah’a ve resulullah’a müracaat etme mecburiyetini şart koşuyor. 2 kere 2= 4 ttür.Peki,bunu nasıl yapacağız?Bir  tarafta müşrikler'i nerde bulursak öldürmek,Allah yolunda ;cihad;etmek,Fitne,yeryüzünden tamamen ortadan kalkana kadar savaşmak  gibi hükümler var.Diğer tarafta ise Onlar’ı bana bırak,onlar’a mühlet ver,onlar’ın yanından en güzel şekilde ayrıl,selamünaleyküm, de, ayrıl.Onlar’a en güzel şekilde öğüt ver.Allah’a ve ahiret gün’ünü inkar edenleri affet. Gibi ayetler var.
 
Bu hüküm’leri nerde ve nasıl uygulayacağız?Tarih içerisinde hangi şartlarda hangi hükümleri uygulanacak konusunu ele alırsak,insan’lar sorun yaşamışlar.Tarih boyunca ihtilaflar çıkmış ve bundan dolayı müslüman’lar birbirlerini öldürmüşler,birbirlerini “tekfir”etmişler.Yani ağır bedeller ödemişler.
 
İnsan’lar kafalarına göre “hüküm”ler uygulayınca içinden çıkılmaz bir “hal”oluşmuş.Allah,çıkış yolunu “biz”e gösteriyor.İnsan’ların kafalarına göre bir “metot”u uygulama yerine,Resulullah’ın hayata geçirdiği uygulamayı adres olarak gösteriyor.
 
Allah,ihtilafların bitiş noktası olarak gösteriyor.İhtilaflar'ın sukun bulması için bu "metot"u öğrenmemiz gerekmektedir.İşte İnsanlar'ın kafalarına göre mantıklar yürütmenin önüne geçilmesi içinde,hiç yorum katmadan,tertemiz bir şekilde hayatımıza geçirmemiz gerekecek,bu yapıldığı zaman herşey oturmuş olacaktır.
 
Allah,Resulullah a.s.m.'ı ihtilafların bitiş noktası gösterirken  peygamberlerin hayatınıda bizlere kıssa şeklinde örnek verir

Aliimran48- "Ona Kitab’ı, hikmeti, Tevrat’ı ve İncil’i öğretecek."
 
49- İsrailoğulları’na elçi kılacak. (O, İsrailoğulları’na şöyle diyecek:) "Gerçek şu, ben size Rabbinizden bir ayetle geldim. Ben size çamurdan kuş biçiminde bir şey oluşturur, içine üfürürüm, o da hemencecik Allah'ın izniyle kuş oluverir. Ve Allah'ın izniyle doğuştan kör olanı, alaca hastalığına tutulanı iyileştirir ve ölüyü diriltirim. Yediklerinizi ve biriktirdiklerinizi size haber veririm. Şüphesiz, eğer inanmışsanız bunda sizin için kesin bir ayet vardır."
 
Burda İsa .asm'ın hayat'ını bize örnek olarak sunması nerden başladığını bize anlatıyor.,Şuara suresinde yine peygaber'lerin kıssalar'ı geçiyor.Özellikle şuara suresi 67- Şüphesiz, bunda bir ayet vardır. Ama onların çoğu iman etmiş değildirler.

Bukıssa  musa a.s kıssası  ile ilgilidir.Aynı  şekilde Musa a.s. nerden başladığını,tavrının nasıl devam ettiğini bize anlatmaktadır.
 
Yine aynı şekilde şuara suresinde
 
121- Gerçekten, bunda bir ayet vardır, ama onların çoğu iman etmiş değildirler.
Bu kıssa ise Nuh a.s. kısası ile ilgilidir.
Nuh a.s. hayatı ile ilgili konulardan bahsediyor ve onun katlanmak zorunda olduğu sonuçlar anlatılıyor.
 
Yine şuara suresi 136 .  Dediler ki: "Bizim için fark etmez; öğüt versen de, öğüt verenlerden olmasan da."
 
Bu kıssa ad kavmi hakkındadır.
 
Yine şuara suresi 158 .  Böylece azap onları yakaladı. Gerçekten, bunda bir ayet vardır, ama onların çoğu iman etmiş değildirler.
 
Bu ayet Semud kavmi hakkındadır.Bizlere ayet olarak nakledilen derin hakikatlar vardır.
 
Yine şuara suresi 174 .  Gerçekten, bunda bir ayet vardır, ama onların çoğu iman etmiş değildirler.
 
Bu kıssa lut kavmi hakkındadır.Bize kuran'da örnek olarak aktarılıyor.
 
Yine Şuara suresi 190 . Gerçekten, bunda bir ayet vardır, ama onların çoğu iman etmiş değildirler.
 
Bu ayet şuayb a.s. kavmi hakkındadır.Şuayb a.s. hakkında Allah ne yapması gerektiğini anlatılmış ve "biz"e örnek olarak sunuluyor.
 
Yine neml suresi 52 .     İşte, zulmetmeleri dolayısıyla enkaza dönüşmüş ıpıssız evleri. Şüphesiz bilen bir kavim için bunda bir ayet vardır.
diyor. Bu ayet semud kavmi hakkındadır.Ona indirilen hükümler bize örnek olarak aktarılıyor.
 
Neml suresi 45 . Andolsun, Biz Semud (kavmine de) kardeşleri Salih'i: "Yalnızca Allah'a kulluk edin" diye (demek üzere) gönderdik. Bir de ne görsün, onlar birbirlerine düşman kesilmiş iki gruptur.
 
Salih .a.s. Tüm peygamberlerin ortak hareket ettiği söylemi kavmine söylüyor,bunun sonucunda Allah’ın dinini işittiklerinde düşman oluyorlar.Burda müşriklerin,Müslümanlara,Müslümanların müşriklere düşman olması yanlış olduğu ortaya çıkıyor.
 
Salih a.s. bunu dillendiriyor. 46 . Dedi ki: "Ey kavmim, neden iyilikten önce kötülük konusunda acele davranıyorsunuz? Allah'tan bağışlanma dilemeniz gerekmez mi? Umulur ki esirgenirsiniz."
Yani iyilik isteyeceğimize birbirimnizi tekfir etmek,karalamak niye.Salih a.s. gibi yumuşak üslubumuzu korumalıyız.
Kendi hatalarımızdan dolayı bağışlanma talep etmemiz gerekmiyormu?Müşrikler,açısından düşünmek gerekirse önce "Allah"
ın dini bir dinlesinler sonrada delalette olduğundan dolayı bağışlanma istemeleri gerekmezmi?Konu ile ilgili farklı bir ayrıntı daha var.
 
Sebe suresi 15 . Andolsun, Sebe' (halkı)nın oturduğu yerlerde de bir ayet vardır. (Evleri) Sağdan ve soldan iki bahçeliydi. (Onlara demiştik ki:) "Rabbinizin rızkından yiyin ve O'na şükredin. Güzel bir şehir ve bağışlayan bir Rabb(iniz var)."
16 . Ancak onlar yüz çevirdiler, böylece Biz de onlara Arim selini gönderdik. Ve onların iki bahçesini, buruk yemişli, acı ılgınlı ve içinde az bir şey de sedir ağacı olan iki bahçeye dönüştürdük.
17 . Böylelikle nankörlük etmeleri dolayısıyla onları cezalandırdık. Biz (nimete) nankörlük edenden başkasını cezalandırır mıyız?
Tüm peygamber’lerin uygulaması ile Resulullah a.s. uyguladığu “metot”aynı paralelliği arzeder.Aynı noktadan başlamıştır.Bireysel eğitim.Mağarada ilk “vahy”geldiği zaman önce bireysel eğitimini yapmaya başlıyor,Cebrail a.s. gelip onu eğitiyor.Ondan sonra ailesini eğitmeye başlıyor,önce Hatice validemizi eğitiyor.Nebevi hareket metodunu incelediğimiz zaman önümüze madde madde gelecek inşallah.sonra yakın çevresini eğitiyor.
 
Yakın çevresine gizli “tebliğ” yaparak eğitiyor daha sonrada açık “tebliğ”yaparak toplumu eğitme süreci başlamış oluyor.
Bütün peygamberler bu şekilde hareket etmiştir,hiçbir peygamber silah ile başlamamıştır.Önce uyarmakla başlamıştır.Hiç bir peygamber düşmanlıkla başlamamıştır.Yukardaki ayette salih a.s. kısasında gördük.
 
Nebevi hareket metodu tüm peygamberlerin uyguladığı bir metottur.Hayata geçirilmesi gereken bir metot olduğu gibi omuzlarımıza yüklenmiş bir sorumluluktur.Bunu böyle değerlendirip hayata geçirmemiz gerekiyor.Neden nenbevi hareket metodu demiştik cevabı gayet açık,çağlar boyu tüm peygamberlerin uyguladığı ve bizim hayata geçirmemiz gerektiği için yani Allah’ın emri olduğu içindir.
 
 
Ne yaparsan yap sana yakışmayanı yapma