AKIL

  • 3 Cevap
  • 8785 Görüntüleme

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

Çevrimdışı Beyza

  • **
  • 52
AKIL
« : 23 Şubat 2012, 07:08:01 ÖS 19 »
                                       YANLIŞLARIN ÜZERİNE
                                     
                                        DUYGULARINLA DEĞİL
     
                                                AKLINLA GİT! <<-@

*

Çevrimdışı nida

  • nida
  • *
  • 37
Ynt: AKIL
« Yanıtla #1 : 23 Şubat 2012, 07:11:26 ÖS 19 »
 ;D

Ynt: AKIL
« Yanıtla #2 : 21 Eylül 2014, 06:40:46 ÖS 18 »
akıllı  bi  seçim ve  dogru  kararda  bu  olsa  gerek
serçeler duaya durduğu zaman...

*

Çevrimdışı ozan_er

  • ozaner
  • **
  • 223
  • adalet ve özgürlük dinimdir
Ynt: AKIL
« Yanıtla #3 : 22 Eylül 2014, 08:36:05 ÖS 20 »

AKL  ETMEK

Akletmek : Arapça A-ka-le fiilinden mastardır. Kelime anlamı, gerçeği anlamak, bilmek, çocuk için temyiz (iyiyi kötüden, hayrı şerden, lehine ve aleyhine olacak şeyleri birbirinden ayırma) çağına ulaşmak, gölgeye çekilmek, (-ila) ile kullanıldığında ise, sığınmak, korunmak anlamlarına gelmektedir Kurana göre akıl insana verilen ölçüp ,biçme ,mukayese yapma, muhakeme yapma yeteneği ve doğruyu bulma becerisidir. "Allah sizi annelerinizin karnından bir şey bilmez halde çıkarmıştır. Belki şükredersiniz diye size kulak, göz ve kalp vermiştir. " (16/7 ) Akletmek için doğrudüşünce terminolojisi geliştirmek gereklidir.
Düşünme doğrudan akletme ile eş anlamlı değildir. Çünkü insan düşünerek doğruyu bulduğu gibi yanlışıda bula bilir. Nitekim hayatlarını düşünme eylemine vermiş olan bir çok bilim adamının ne kadar sapıttığını görürüz bazen. Ve yine Çağdaş Velid Bin Mugire ler Think Tahnk cılar hayatlanını düşünme üzerinden kazanırlar. Yeryüzünü kabusa çeviren zulumatın altında hep onların imzaları vardır.

Demek ki tek başına düşünmek ve sadece doğru düşünmek doğruya götürmez "Yeryüzünde dolaşmıyorlar mı ki, orada olanları akledecek kalpleri, işitecek kulakları olsun; Ama yalnız gözler kör olmaz fakat göğüslerde olan kalpler de körleşir." (46/26) Peki akleden bir kalbin??? Sağlıklı bir düşünceye ulaşması nasıl olur. Bir düşüncenini sağlıklı olması için verilerinin yanı alt yapısının sağlıklı ,doğru olmasına bağlıdır. Doğru çıkış noktası olmadan ne kadar samimi dürüst olduğu söylenirse söylensin sonuç hatalı olacaktır. Sağlıklı düşünce için ölçünün Hem ölçülecek şeye uygun olası gereklidir ,hemde doğru olması gerekir. Başka bir özellikte olaya Velid taktiği ile ,yani şartlı bakış ,ön yargı ile yaklaşılmaması gerekir.Kuran bunu kovulması gereken batıl ön yargılarnız ve şeytani düşüncelerden arının diye tanımlar.

Aslında sadece önyargılı yaklaşım değil yaklaşılan öğeninde durumu önemlidir .Doğru olan bir şeye yanlış ön yargısı ile yaklaşmak ne kadar yanlışsa , batıl olan bir olguya doğru anlam yüklemek o derece hatalı olacaktır.mesala islamı libarelleştirme çalışmaları ne kadar hatalı ise Libaralizmi islamıleştirmek o kadar hatalı olacaktır. çünkü KAVRAMLARA İSTEK VE EĞİLİMLERİMİZE GÖRE ANLAM YÜKLEMEK DEĞİL.KAVRAMLARIN GERÇEK ANLAMINI kavramaya çalışmak doğru olandır. Yanı eşyanın hakikatını belirlemek değil. Hakikatı kavramakla yükümlüyüz .Günümüz enönemli düşünce sorunlarından birisidir bu . Bu aynı zamanda İslam düşüncesinin kavranmasında da düşülen en büyük yanlıştır. İslamın insanlara biçeceği yerve konuma göre göre değilde önce yerini belirleyip sonrada islama yerini tasdik ettirme çalışmaları tarihi süreçte hep olagelmiştir ve son hızı ile de devam etmektedir. Maalesef din öğrenilmeden mezhep ,meşrep, form, öğrenilmekte ve geriye bulunulan yeri ve konumu meşrulaştırma çalışmaları kalmakta . Tarihimizin en derin sorunu budur. Herhangi bir hakikatı temiz ön yargısız. Akıllar elbette kabul edecektir.Çünkü Muttakinin bir anlamıda doğruya talip olma karekteridir.Çünkü yaşam boyu karşılaşılacak öğeler,bizim tanımlamalarımıza göre değil varoluşları geregi üzerlerinde bulunana anlama değerlidir. Peki bunları buraya kadar niçin anlatıyoruz.
İslami algıdaki bulanıklık ve hataların büyük kısmı buradan kaynaklanır. Mesala bir ayetle karşılaştığımız zaman ne yaparız O na engüzel mana yı vereriz . genelde YANLIŞ çünkü Rabbimiz Kuranı bize güzel mana verin diye değil. Zaten güzel olan manasını kavrayın diye göndermedi mi ?? peki o zaman ne oluyor .Bunca kıyamet kopuyor pıyasa da , ne oluyor. Ben böyle anlıyorum Ney Evet böyle düşünce yöntemi tanımlayıcı bir yöntemdir. Oysa arayıcı düşünce ile yaklaşmamız gerekmez mi olaylara olgulara . zaten kopan bunca gürültünün temelinde bu düşünce sistemi yatar. Yeryüzü Müslümanlarının bu yaklaşıma ne kadar çok ihtiyacı var.

Müslümanları tanımlayı bir kenara bırakarak arayıcı yaklaşıma girmelidirler. "İçlerinden sana bakanlar da vardır fakat körlere sen mi yol göstereceksin? Hele basiretlerideyoksa.(10/42-43)
O zaman Rabbimiz bereketini göstererek doğru yolu gösterecek bir çok sorunun kendiliğinden ortadan kalktığı görülecek tir. BİZ KURAN I DÜŞÜNMEK İÇİN İNDİRDİK VAR MI AKLEDENKamer54/17 Çünkü Rabbimiz İnsanı yaratırken bu fıtratı yaratmıştır. Ve Rabbimiz Muttaki olun ki yolumu size göstereyim diye buyuruyor , diğer türlüsü haşa Allaha dinini öğretmek anlamına gelmez mi. İşte akıl vicdan fıtrat bir birleri ile bağlantılıdır. Sorunumuz aklımızı fıtrat ve vicdanımızdan çok çıkar ,menfaat , meşrep kaygılarına hapsettiğimiz zaman Akletme becerikmizide kaybetmişizdir. "Hala akletmeyecek misiniz?", hala aklınızı kullanmayacak mısınız?, hala düşünmeyecek misiniz? Akletmeyenler davarlar gibidir (25/44) buyrulmasına rağmen hale akledilmeyecek mi , ne zaman aklederek aynı mesajları aynı anlayacağız . Yer yüzünde en büyük nimet akıl değimlidir. Akıl verilmese idi ne yapar dık nasıl okur nasıl yazan Rabbimizi ve ayetlerini nasıl kavrardık hamd akılları veren Rabbimize